Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnościami PS-3S-PSN
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Misja, cele, wartości i zasady pracy socjalnej z osobami z niepełnosprawnością. Aspekty etyczne pracy socjalnej z osobą z niepełnosprawnością.
2. Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej a praca socjalna.
3. Koncepcje zdrowia i choroby. Rola pracownika socjalnego w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowego trybu życia.
4. System wsparcia osób z niepełnosprawnościami– podstawy prawne. Uprawnienia osób z niepełnosprawnościami. Ocena i pomiar niepełnej sprawności. Orzekanie o niepełnosprawności.
5. Standardy pracy socjalnej z osobą z niepełnosprawnościami.
6. Pomoc instytucjonalna świadczona osobom z niepełnosprawnością. Terapia zajęciowa. Grupy samopomocy i ochotnicy jako element modelu opieki. Rola i zadania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
7. Rola pracownika socjalnego - pomoc osobom przewlekle chorym oraz z uszkodzonym narządem ruchu. Praca z osobą i jej rodziną. Zakres podmiotowy i rzeczowy.
8. Specyfika pracy socjalnej z osobą z niepełnosprawnością intelektualną i jej rodziną. Zakres podmiotowy i rzeczowy.
9. Specyfika pracy socjalnej z osobą chorą psychicznie i jej rodziną. Zakres podmiotowy i rzeczowy.
10. Specyfika pracy socjalnej z osobą słabo widzącą /niewidomą i jej rodziną. Zakres podmiotowy i rzeczowy.
11. Specyfika pracy socjalnej z osobą słabo słyszącą/niesłyszącą i jej rodziną. Zakres podmiotowy i rzeczowy.
Realizacja przedmiotu w części: na warsztatach terapii zajęciowej, w domach pomocy społecznej i innych placówkach wsparcia.
W cyklu 2020L:
Koncepcje zdrowia i choroby |
W cyklu 2021L:
Koncepcje zdrowia i choroby |
W cyklu 2022L:
Koncepcje zdrowia i choroby |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat instytucji wsparcia osób z niepełnosprawnościami, w tym instytucji pomocy społecznej. Posiada wiedzę odnośnie źródeł pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych tych osób.
Zna rodzaje systemów wparcia osób z niepełnosprawnościami, w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej.
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych wspomagających oraz utrudniających jego funkcjonowanie społeczne.
Ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a osobą z niepełnosprawnością.
Umiejętności
Student/-ka potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji klienta będącego osobą z niepełnosprawnościami. Umie wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, pracy socjalnej, by opracować propozycje rozwiązań dotyczące wybranych przypadków.
Umie wykorzystywać technologie w celu pozyskiwania informacji, krytycznej ich oceny oraz analizy.
Potrafi przygotować prace pisemne dotyczące zagadnień z zakresu wsparcia osób z niepełnosprawnościami.
Umie tworzyć dokumentację opisującą sytuację osoby z niepełnosprawnością.
Posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy osobie z niepełnosprawnością, w tym zasadami kultury osobistej. Umie uwzględniać w praktyce zasady poufności.
Potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej osób z niepełnosprawnościami.
Potrafi pracować w grupie i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami działającymi w obszarze wsparcia osób z niepełnosprawnościami.
Umie planować i realizować własne uczenie się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka stara się dokonywać krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy.
Stara się myśleć prospołecznie; uczestniczy w przygotowaniu akcji, działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi, w tym szczególnie osób z niepełnosprawnościami; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie wspieranie tej grupy osób.
Literatura
W cyklu 2020L:
Człowiek w sytuacji (bez)nadziei – konteksty teoretyczne i praktyczne, Bibik R., Urbanek A., (red.), PWSZ, Legnica 2011 |
W cyklu 2021L:
Człowiek w sytuacji (bez)nadziei – konteksty teoretyczne i praktyczne, Bibik R., Urbanek A., (red.), PWSZ, Legnica 2011 |
W cyklu 2022L:
Człowiek w sytuacji (bez)nadziei – konteksty teoretyczne i praktyczne, Bibik R., Urbanek A., (red.), PWSZ, Legnica 2011 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Opis metod kształcenia: Prezentacja, dyskusja kierowana Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia: Prezentacja, dyskusja kierowana Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022L:
Opis metod kształcenia: Prezentacja, dyskusja kierowana Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: