Praca socjalna w domach pomocy społecznej PS-3S-PSD
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Mieszkaniec, pensjonariusz domu pomocy społecznej z perspektywy polityki społecznej i pracy socjalnej.
2. Działalność domów pomocy społecznej. Dom pomocy społecznej instytucją totalną?
3. Determinanty jakości życia pensjonariuszy - charakterystyka stosunków międzyludzkich w DPS.
4. Prawne podstawy funkcjonowania instytucji wsparcia typu DPS.
5. Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej w DPS.
6. Gospodarka senioralna a wizja funkcjonowania DPS.
Warsztaty (w tym w części realizowane w wybranych placówkach wsparcia):
1. Typy, rodzaje placówek. Zasady odpłatności. Usługi opiekuńcze w DPS.
2. Półinstytucjonalne formy pomocy i opieki.
3. Specyfika pracy w dziennych oraz w stacjonarnych domach pomocy społecznej.
4. Specyfika pracy w środowiskowych domach samopomocy.
5. Charakterystyka procesów adaptacyjnych.
6. Zadania i organizacja samorządu mieszkańców w DPS.
7. Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo – pomocowych w ramach DPS.
8. Rola i zadania pracownika pierwszego kontaktu (PPK).
9. Rola i zadania Zespołu Terapeutyczno-Opiekuńczego.
10. Aktywizacja mieszkańców DPS – pojęcie i cele aktywizacji. Specyfika organizacji czasu wolnego.
11.Terapia w domach pomocy społecznej: pojęcie, cele, metody, formy.
12. Specyfika funkcjonowania i praca socjalna w hospicjum.
W cyklu 2020L:
Wykłady: 1. Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi ĆWICZENIA: |
W cyklu 2021L:
Wykłady: 1. Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi ĆWICZENIA: |
W cyklu 2022L:
WYKŁADY |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat instytucji wsparcia typu domy pomocy społecznej. Posiada wiedzę odnośnie źródeł pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych osób zamieszkujących DPS.
Zna rodzaje DPS i innych stacjonarnych placówek wsparcia osób zależnych w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej.
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania mieszkańca DPS, rodzajów więzi i struktur społecznych wspomagających oraz utrudniających jego funkcjonowanie społeczne.
Ma wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a innymi pracownikami DPS oraz mieszkańcami domu.
Umiejętności
Student/-ka potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji mieszkańca DPS. Umie wykorzystać posiadaną wiedzę dla celu realizacji profesjonalnej pracy socjalnej.
Stara się wykorzystywać technologie w celu pozyskiwania informacji, krytycznej ich oceny oraz analizy.
Potrafi przygotować prace pisemne dotyczące zagadnień z zakresu wsparcia osób w DPS; Potrafi opracować indywidualny plan wspierania mieszkańca oraz poddać analizie standard funkcjonowania domu.
Umie tworzyć dokumentację opisującą sytuację mieszkańca DPS.
Posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi. Umie uwzględniać w praktyce zasady poufności oraz kultury osobistej.
Potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej pracy w DPS.
Potrafi pracować w grupie i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami działającymi w obszarze wsparcia osób mieszkających w DPS.
Kompetencje społeczne
Student/-ka stara się dokonywać krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy.
Stara się myśleć prospołecznie. Uczestniczy w przygotowaniu akcji, działań na rzecz wsparcia osób mieszkających w DPS.
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi, w tym szczególnie mieszkańców DPS; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie wspieranie tej grupy osób.
Literatura
W cyklu 2020L:
Goffman E. Charakterystyka instytucji totalnych, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Scholar Warszawa 2006 |
W cyklu 2021L:
Goffman E. Charakterystyka instytucji totalnych, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Scholar Warszawa 2006 |
W cyklu 2022L:
Bakalarczyk R., Starość po polsku. Propozycja reformy systemu opieki nad osobami starszymi, Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Nakład pracy studenta: Godziny zajęciowe: |
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia: Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką, Warunki zaliczenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022L:
Opis metod kształcenia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: