Praca socjalna z osobami bezrobotnymi PS-3S-PSB
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Aktywność zawodowa we współczesnym świecie.
2. Praca jako podstawowa działalność człowieka:
- praca w różnych fazach rozwoju cywilizacji ludzkich;
- wykształcenie jako cecha statusu pracy zarobkowej;
- praca jako obiekt badań społecznych;
- globalizacja a kariery zawodowe.
3. Praca i zatrudnienie w systemie prawa. Bezrobocie w Polsce i Unii Europejskiej. Dane statystyczne dotyczące bezrobotnych.
4. Bezrobocie. Istota bezrobocia. Przyczyny i konsekwencje występowania bezrobocia.
5. Bezrobocie jako przyczyna przyznawania świadczeń pomocy społecznej.
6. Charakterystyka społeczno-demograficzna bezrobotnych klientów pomocy społecznej. Cechy psychospołeczne osób bezrobotnych. Wskazania do diagnozy osób bezrobotnych.
7. Instytucje świadczące pomoc osobom bezrobotnym:
- instytucje pomocy społecznej ze szczególnym uwzględnieniem instytucji działających na rzecz osób bezrobotnych i ich rodzin;
- instytucje rynku pracy w Polsce;
- instytucje zatrudnienia socjalnego i ekonomii społecznej.
8. Usługi i świadczenia dla osób bezrobotnych:
- usługi i świadczenia z pomocy społecznej;
- usługi i świadczenia oferowane przez instytucje rynku pracy;
- CIS i spółdzielnie socjalne.
9. Zadania ośrodków pomocy społecznej w aktywizacji zawodowej bezrobotnych. Kontrakt socjalny Praca socjalna w oparciu o kontrakt socjalny. Współpraca ośrodka pomocy społecznej.
10. Praca socjalna z osobami bezrobotnymi metodą kontraktu (symulacja kontraktu).
11. Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi.
12. Zajęcia terenowe (Spółdzielnia socjalna/ PUP/ WTZ).
13. Dobre praktyki w Polsce i Europie w pracy socjalnej z bezrobotnymi.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022L:
1. Omówienie problematyki poruszanej podczas zajęć: tematy, literatura przedmiotu (1h). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na instytucji rynku pracy i instrumentów polityki społecznej działających w na rzecz aktywizacji osób bezrobotnych i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania osoby bezrobotnej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi dokonać wstępnej analizy przypadku danej osoby i zaproponować działania służące interesom klienta wykluczonego społecznie z powodu braku pracy.
Potrafi współdziałać z instytucjami działającymi na rzecz osób bezrobotnych; przygotowuje plany pracy, kontrakty socjalne z osobą bezrobotną.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę rozwoju własnych umiejętności w pracy z osobą bezrobotną.
Literatura
W cyklu 2020L:
Ł. Arent, A. Hryniewicka, I. Kulak-Dolata I., B. Rokicki, Bezrobocie - między dialogiem a działaniem, Warszawa 2012. |
W cyklu 2021L:
Ł. Arent, A. Hryniewicka, I. Kulak-Dolata I., B. Rokicki, Bezrobocie - między dialogiem a działaniem, Warszawa 2012. |
W cyklu 2022L:
Miś L., Nóżka M., Smagacz-Poziemska M., Nasze problemy. Bieda i bezrobocie we współczesnym społeczeństwie polskim, Kraków 2011. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Link do kanału: Grupa 2. liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: łączna liczba godzin aktywności - 55 godzin liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach), narzędzia coacha; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: