Pomoc postpenitencjarna PS-3S-POO
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania z wykorzystaniem środków probacyjnych. Kara pozbawienia wolności i jej cele.
2. Rodzaje i typy jednostek penitencjarnych.
3. Polskie koncepcje resocjalizacyjne:
a) A. Bałandynowicza
b) W. Ambrozika
c) T. Zacharuk
d) M. Konopczyńskiego
4. Programy resocjalizacyjne realizowane w jednostkach penitencjarnych.
5. Readaptacja społeczna skazanych w polskim systemie penitencjarnym.
6. Polski system pomocy postpenitencjarnej.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
Treści programowe: System penitencjarny w Polsce. Podmioty i formy udzielające pomocy postpenitencjarnej. Programy readaptacyjne przygotowujące do życia poza murami zakładów karnych. Dobre praktyki Organizacje pozarządowe świadczące pomoc postpenitencjarną - formy pomocy, dobre praktyki Praca socjalna z osobą opuszczającą zakład karny i jej rodziną - rola pracownika socjalnego, kontrakt socjalny Praca socjalna z osobami opuszczającymi jednostki penitencjarne i ich rodzinami |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu resocjalizacji penitencjarnej, zna kluczowe założenia pomocy postpenitencjarnej oraz rozumie istotę readaptacji społecznej.
Zna prawne aspekty udzielania pomocy postpenitencjarnej.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do analizowania problemów jednostek wykluczonych społecznie oraz samodzielnego proponowania rozwiązań ułatwiających proces readaptacji społecznej i zawodowej.
Potrafi pracować w grupie, tworzyć oraz aktywnie uczestniczyć w działaniach mających na celu pomoc osobom marginalizowanym w powtórnym włączeniu w sieci społeczne.
Kompetencje społeczne
Student/-ka odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania na rzecz osób marginalizowanych społecznie.
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób marginalizowanych społecznie.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach
- dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwiania;
- nieobecność na większej ilości zajęć kwalifikuje osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu;
2. Aktywność na zajęciach
3. Kolokwium (wejściówki ze wskazanej literatury)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Felczak, J. (2020). Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat.
Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf.
Wojnarska, A., Osińska, M. (2020). Poziom poczucia własnej skuteczności a zasoby osobiste i społeczne osób skazanych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 173-192.
Literatura uzupełniająca:
Bębas, S. (2015). Rola religii w procesie resocjalizacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.
Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing.
Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat. Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf. Literatura uzupełniająca: Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing. Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Kacprzak A. Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami, CRZL, Warszawa. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Literatura uzupełniająca: Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Felczak, J. (2020). Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat. Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf. Wojnarska, A., Osińska, M. (2020). Poziom poczucia własnej skuteczności a zasoby osobiste i społeczne osób skazanych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 173-192. Literatura uzupełniająca: Bębas, S. (2015). Rola religii w procesie resocjalizacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing. Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Zajęcia prowadzone zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Metody kształcenia: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): 15 godzin - godziny kontaktowe 15 godzin - przygotowanie do zajęć 30 godzin - lektura 15 godzin - przygotowanie do sprawdzianów pisemnych (wejściówek) Sumaryczna liczba godzin: 75, co stanowi 3 ECTS |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin przygotowanie kontraktu - 30 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 godzin, co stanowi 3 pkt ECTS |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): Sumaryczna liczba godzin: 75, co stanowi 3 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: