Praca z dzieckiem w rodzinie problemowej PS-3S-PDP
TREŚCI PROGRAMOWE
Analiza wybranych problemów dzieci w Polsce i na świecie w drugiej dekadzie XXI wieku; analiza sytuacji społeczno-demograficznej dzieci w Polsce; szczególna sytuacja dziecka w rodzinie ubogiej; trudności związane z dorastaniem w rodzinie z problemem alkoholowym; dziecko poza rodziną w różnych formach opieki zastępczej – skutki tej sytuacji; zagadnienie adopcji jako formy opieki zastępczej najbardziej zbliżonej do rodziny naturalnej; problematyka zaburzeń odżywiania u dzieci - ich przyczyn oraz skutków w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego.
W cyklu 2022Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą funkcjonowania dziecka w rodzinie, a szczególnie w rodzinie, w której występują różnego rodzaju problemy i dysfunkcje. Podczas warsztatów analizowane będą następujące zagadnienia dotyczące dziecka i jego problemów: - dziecko zaniedbywane w rodzinie, |
W cyklu 2024L:
1. Wprowadzenie. Przedstawienie warunków zaliczenia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne zagadnienia z zakresu pracy z dzieckiem w rodzinie problemowej; rozumie występujące między nimi zależności oraz wyjaśniające je teorie; posiada wiedzę o znaczeniu pracy socjalnej w pracy z rodziną problemową;
zna i rozumie zróżnicowania społeczne stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin, mające wpływ na sytuację dziecka w rodzinie;
Umiejętności
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania dziecka w rodzinie, w której występują szeroko rozumiane problemy i w oparciu o nią formułować i rozwiązywać różne problemy, dobierając w tym celu odpowiednie metody i narzędzia;
potrafi posługiwać się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu pracy z rodziną problemową oraz wspierania dziecka w rodzinie problemowej;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z pracą z rodziną problemową oraz działaniami podejmowanymi na jej rzecz;
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura: Adamczyk B. , Dzieci ulicy w Polsce i na świecie: funkcjonowanie w przestrzeni miejskiej i strategie przystosowawcze, Akademia Ignatianum, Kraków 2016, Brągiel J., Zrozumieć dziecko skrzywdzone, Uniwersytet Opolski, Opole 1998. Frąckowiak M., Anorexia nervosa- fenomen ponowoczesnej kultury i choroba systemu rodzinnego [w] A.Michalska (red.) Dylematy współczesnych rodzin. Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2005, s.171-188 Jarosz M., Samobójstwa: ucieczka przegranych. PWN, Warszawa 2004 Junik W. Pomoc dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym w świetle koncepcji rzyliencji (resilience) [w] K. – M. Wasilewska – Ostrowska, Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Difin, Warszawa 2014, s.71 - 82 Karpowicz P., Narkotyki. Jak pomóc człowiekowi i jego rodzinie? Instytut Wydawniczy Kreator, Białystok 2002, s.26-125 Łopatkowa M., Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. WSiP, Warszawa 1976, s.52-177 Marszałek L., Kult bogactwa i sukcesu a prostytucja nieletnich, [w] S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Wydawnictwo UM E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Wydanie IV, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007CS, Lublin 2008, s 123-135 Mellibruda J., Trzy miliony DDA, [w] P. Żak (red) Gdzie się podziało moje dzieciństwo. Cz.2, Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2015, s. 47-56 Sawicka K., Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, [w] K. Sawicka (red.)., Socjoterapia, Centrum Metodyczne pomocy psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1999 Stanik J.M., Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności (w) B. Urban (red.), Resocjalizacja. T.1, PWN, Warszawa 2008, s.168-202 Tarkowska E., Ubóstwo dzieci w Polsce, [w] Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce, Raport krajowy Polskiej Koalicji Social Watch i Polskiego Komitetu European Anti-Poverty Network, Kampania Przeciw Homofobii, 2011 s. 57-63 Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka., Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń 2006, s.42-52, Wroniszewska M., Tu jest teraz twój dom: adopcja w Polsce, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2021, Drogi do demoralizacji dzieci i młodzieży: uwarunkowania i diagnoza, K. Zajdel, L. Wawryk (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2022, Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży: wybrane problemy, W. Walc (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016, Zaniedbanie dziecka: wybrane aspekty zjawiska, B. Górnicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2016, |
W cyklu 2024L:
M.R. Wiśniewski, Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2024, s. 47-69.( Cała Polska bije dzieci) |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, dyskusja akademicka, analiza wybranych tekstów literackich i innych tekstów źródłowych dotyczących problematyki poruszanej podczas zajęć. Nakład pracy studenta: 2 punkty ECTS Wykład (1 punkt ECTS): 15 godzin - uczestniczenie w wykładzie, Warsztaty (1 punkt ECTS): 15 godzin - udział w zajęciach dydaktycznych, |
W cyklu 2024L:
Stosowane metody uczenia: miniwykład, film, dyskusja, praca zespołowa, przygotowanie plakatu grupowego, przygotowanie indywidualnego projektu Nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: