Asystent rodziny PS-3S-ARO
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Podstawy działania asystenta rodziny w Polsce.
2. Zadania asystenta rodziny w pracy z rodziną.
3. Wybrane problemy rodzin objętych asystenturą.
4. Istotę podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy asystenta rodziny.
5. Współpraca asystenta rodziny z innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny.
W cyklu 2022Z:
Powstanie asystentury i kwalifikacje zawodowe asystenta rodziny. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej.
Posiada wiedzę na temat regulacji prawnych dotyczących asystentury rodziny i najważniejszych pojęć obejmujących to zagadnienie.
Umiejętności
Student/-ka potrafi opisać sytuację klienta wskazując występujące trudności i obszary, które powinny zostać objęte działaniami ze strony asystenta rodziny a także nakreślić plan pracy z klientem wskazując jej najważniejsze cele.
Potrafi pracować w grupie.
Kompetencje społeczne
Student/-ka stara się myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; samodzielnie przygotowuje i uczestniczy w przygotowaniu projektów socjalnych na rzecz osób z różnych środowisk społecznych.
Kieruje się empatią, potrafi rozmawiać z klientem na temat problemów występujących w rodzinie i w życiu klienta.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność podczas zajęć
- praca pisemna (3 pytania otwarte) w oparciu o prezentowane treści i zadaną literaturę, zaliczenie od 1,6pkt z max.3
Literatura
literatura
Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011
M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.) Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012
M. KOmaszewska-Polak(red.), Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania, WSH, Sosnowiec 2016.
Praca Socjalna nr 5/2020 - cały tom
Literatura uzupełniająca:
I. Kamińska-Jatczak, Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym, Wyd. UŁ, Łódź 2021
M. Ciczkowska-Giedziun, Podmiotowość w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną/ Studium fenomenograficzne doświadczeń asystentów rodziny, Impuls, Kraków 2020
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: Metody kształcenia: metody problemowe, burza mózgów, drama |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: