Praktyka specjalistyczna - 1 (80 godzin) PS-3P-PS2
TREŚCI PROGRAMOWE
Formalne podstawy funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej. Przepisy prawa, struktura organizacyjna oraz zasady finansowania (rozliczania, zdobywania funduszy). Tryb zgłaszania klientów. Realizacja zajęć pracownika socjalnego (przez niego wskazanych). Prowadzenie wywiadów środowiskowych i udzielanie pomocy. Nawiązywanie kontaktów z tzw. „trudnymi” klientami. Opracowywanie planu pracy. Egzekwowanie ustaleń, dotyczących współdziałania klienta w rozwiązywaniu jego trudności życiowych. Dobieranie form pomocy do sytuacji klienta. Współpraca ośrodka pomocy społecznej z innymi instytucjami.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna aspekty funkcjonowania systemu pomocy społecznej, w szczególności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i organizacji pozarządowych świadczących pracę socjalną różnym grupom klientów;
posiada wiedzę odnoszącą się do funkcjonowania człowieka w środowisku lokalnym, rodzajów więzi oraz struktur społecznych;
posiada wiedzę o regułach komunikacji w relacji pracownik socjalny – klient pomocy społecznej;
Umiejętności
potrafi zaplanować pomoc dla klienta będącego w trudnej sytuacji życiowej, korzystającego z różnych form pomocy i wsparcia;
potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny oraz diagnozy i prognozy sytuacji klientów, wykorzystując wiedzę o etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej orazopracować rozwiązania problemów o różnym poziomie złożoności;
potrafi posługiwać się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej, uwzględniając zasady poufności i dostępności udzielanej pomocy;
potrafi współpracować z innymi osobami w celu udzielenia pomocy i wsparcia;
Kompetencje społeczne
rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pracy socjalnej; korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji; dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej; dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: