Warsztaty umiejętności społecznych w pracy socjalnej PS-3F-WUS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Pojęcie umiejętności społecznych.
2. Umiejętności społeczne i ich znaczenie w pracy socjalnej i na rynku pracy.
3. Podstawy autoprezentacji i wystąpień publicznych. Pracownik socjalny w roli rzecznika.
4. Zachowania asertywne. Techniki asertywności.
5. Warunki skutecznej perswazji w pracy z klientem pomocy społecznej.
6. Umiejętności mediacyjne i negocjacyjne w pracy z klientem.
7. Udzielanie informacji zwrotnej.
8. „Syndrom grupowego myślenia”. Etapy procesu grupowego. Warunki działania grupowego. Budowanie klimatu grupy.
9. Metodyka pracy w grupie sprzyjająca otwarciu grupy, ekspresji, współpracy, zamknięciu.
W cyklu 2020L:
Treści programowe obejmują następujące zagadnienia: empatia i budowanie relacji empatycznej, komunikowanie się – przekazywanie informacji (w tym informacji zwrotnej), słuchanie i słyszenie, asertywność, mowa ciała, radzenie sobie z emocjami (w tym ze stresem), praca z klientem agresywnym, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie z porażką, profilaktyka wypalenia zawodowego (higiena psychiczna). Kolejność ich omawiania i ćwiczenia jest ustalana z każdą grupą indywidualnie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów budowania relacji z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
Student/-ka wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskania informacji z różnych źródeł.
Potrafi rozwiązywać nieporozumienia oraz radzić sobie w sytuacjach stresowych z zachowaniem zasad kultury osobistej.
Potrafi przygotować wystąpienie publiczne oraz zabrać głos publicznie.
Potrafi pracować w grupie, uczestniczyć w symulacjach sytuacyjnych, prowadzić ich analizę.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i umiejętności społecznych.
Dokonuje oceny własnych kompetencji i konsultuje efekty swojej pracy.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana na podstawie aktywności podczas zajęć, w tym uczestnictwo w scenkach i przygotowanie praktycznych ćwiczeń dot. poszczególnych umiejętności społecznych. Pod uwagę brane są: jasność komunikatu, sposób komunikacji i uwrażliwienie na aktywność grupy, odwołanie do literatury.
Literatura
Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014.
Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014
Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.
Glass L., Toksyczni ludzie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999.
Grudziewska E. (red.), Kompetencje pracowników socjalnych. Warsztaty, Difin, Warszawa 2021.
Kantowicz E, (red.) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013.
Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993.
Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.
Nocuń A. W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Interart, Warszawa 1996 (rozdz. 6).
Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014.
Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000
Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004.
Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998.
Ziółkowski P., Wybrane kompetencje społeczne, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz 2014.
W cyklu 2020L:
Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Efekty kształcenia: Metody kształcenia: scenki, odgrywanie ról (spontaniczne i ze scenariuszem), mini wykład w oparciu o prezentację, metody problemowe. |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia - dyskusja, symulacje, gry, burza mózgów. Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: