Warsztaty umiejętności rozwiązywania problemów PS-3F-WUR
TREŚCI PROGRAMOWE
Problemy społeczne w dobie współczesności. Kategorie klientów pomocy społecznej w aspekcie doświadczanych problemów. Diagnoza indywidualnego przypadku – rozróżnienie i wyjaśnienie pojęć: studium przypadku (casestudy), praca z przypadkiem (casework). Etapy postępowania: diagnoza przypadku. Zasoby jednostki. Opracowanie planu postępowania i prowadzenie przypadku. Zasady w stosowaniu metody indywidualnych przypadków. Metody diagnozowania potrzeb. Narzędzia diagnozy. Mapa potrzeb i zasobów. Analiza SWOT. Narzędzia pracy socjalnej (symulacja). Wywiad środowiskowy. Kontrakt socjalny. Praca z przypadkiem. Co możemy zaoferować? – świadczenia pieniężne i niepieniężne. Rozwiązania problemów (historie ludzkie/przypadki problemów). Usługi społeczne na rzecz klientów pomocy społecznej w aspekcie poszczególnych klientów pomocy społecznej. Zasoby instytucjonalne gminy i powiatu w budowaniu działań na rzecz klienta pomocy społecznej. Praca z trudnym klientem (rodzaje klientów trudnych/opornych). Ćwiczenia sytuacyjne.
W cyklu 2024Z:
Przedmiotem warsztatów są zagadnienia istotne z punktu widzenia rozwiązywania problemów społecznych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada wiedzę na temat specyficznych problemów klientów pomocy społecznej; rozumie występujące zależności pomiędzy nimi oraz konsekwencje ich występowania;
zna i rozumie zróżnicowania społeczne stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin z uwagi na występujące problemy;
ma wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej w pracy z przypadkiem, z uwzględnieniem technik i narzędzi pracy socjalnej;
posiada wiedzę na temat zasobów osobistych i instytucjonalnych oraz źródeł i metod pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązania problemów społecznych;
Umiejętności
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i w oparciu o nią formułować i rozwiązywać różne problemy, które następnie poddaje rozważaniom;
potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny oraz diagnozy i prognozy sytuacji klientów, wykorzystując wiedzę o kolejnych etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej, jak również opracowuje rozwiązania problemów o różnym poziomie złożoności;
umie sporządzić dokumentację wykorzystywaną w pracy socjalnej z przypadkiem (rodzinny wywiad środowiskowy, kontrakt socjalny, plan pracy z klientem);
Kompetencje społeczne
doskonali swój warsztat pracy poprzez udział w superwizji, szkoleniach oraz podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej.
Kryteria oceniania
Na składowe oceny składają się:
przygotowana prezentacja na zadany temat,
obecności na zajęciach,
aktywne uczestniczenie w zajęciach.
Literatura
Dialog motywujący w teorii i praktyce: motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii. J. M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.), Akapit, Toruń 2012,
Diagnoza interdyscyplinarna, J. Skibska (red.), Impuls, Kraków 2017,
Diagnoza w socjoterapii, E. Grudziewska (red.), Difin, Warszawa 2017,
A. Kościołek, Lokalne problemy społeczne: potrzeby, możliwości, starania, Wyd. Uniwersytetu Jana, Kielce 2016,
D. Rynkowska, M. Artymiak, Mediacje w pracy socjalnej, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014,
J. Szczepkowski, Praca socjalna, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Akapit, Toruń 2010,
W cyklu 2024Z:
Dialog motywujący w teorii i praktyce: motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii. J. M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.), Akapit, Toruń 2012, |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Punkty ECTS: 2 Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: