Warsztaty antydyskryminacyjne PS-3F-WAA
TREŚCI PROGRAMOWE
Tożsamość społeczna, tożsamość grupy. Stereotypy, uprzedzenia i inne przyczyny dyskryminacji. Uwarunkowania społeczno-kulturowe a dyskryminacja. Rodzaje dyskryminacji, mechanizmy dyskryminacyjne. Międzynarodowe i krajowe prawo antydyskryminacyjne. Zasada równości kobiet i mężczyzn. Ableizm i dyskryminacja osób z niepełnosprawnościami. Rasizm, antysemityzm i dyskryminacja osób o różnym pochodzeniu. Homofobia, transfobia i dyskryminacja osób LGBTQ. Mowa nienawiści i przestępstwa motywowane uprzedzeniami. Środki ochrony przed dyskryminacją. Przeciwdziałanie dyskryminacji w praktyce pracownika socjalnego.
W cyklu 2024L:
1. Prawo do równego traktowania jako prawo człowieka |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych, dylematów współczesnej cywilizacji;
zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin;
zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji istotne z punktu widzenia rozważań na temat pracy socjalnej;
Umiejętności
posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej, uwzględniając zasady poufności i dostępności udzielanej pomocy;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej; dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne;
Kryteria oceniania
Metody pracy:
1. wykład z prezentacją multimedialną
2. praca z aktami normatywnymi i orzecznictwem sądów
3. dyskusja dydaktyczna
4. ćwiczenia warsztatowe
4. rozwiązywanie kazusów
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
2. Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 r.
3. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Rozdział IIa)
4. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania
5. Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego. Wydanie z 2018 r., Agencja Praw Podstawowych oraz Rada Europy, Luksemburg 2019, opracowanie dostępne online.
Literatura uzupełniająca
1. A. Teutsch, M. Stoch, A. Kozakoszczak: Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Fundacja Autonomia, Kraków 2017, opracowanie dostępne online
2. M. Wieczorek, K. Bogatko (red.) Prawo antydyskryminacyjne w praktyce polskich sądów powszechnych. Raport z monitoringu, PTPA, Warszawa, 2013
3.. M. Szolc: Ocena legalności podejmowanych przez część jednostek samorządu terytorialnego uchwał przeciwko osobom LGBT+, opracowanie dostępne online
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Literatura uzupełniająca 1. A. Teutsch, M. Stoch, A. Kozakoszczak: Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Fundacja Autonomia, Kraków 2017, opracowanie dostępne online |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: