Superwizja w pracy socjalnej PS-3F-SUS
TREŚCI PROGRAMOWE
Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy socjalnej? Przegląd znaczeń pojęcia superwizji. Definiowanie superwizji pracy socjalnej. Funkcje superwizji. Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej. Europejski kontekst rozwoju superwizji. Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce. Korzyści płynące z superwizji. Superwizja jako ochrona pracownika socjalnego przed stresem i wypaleniem zawodowym. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji. Problemy i sytuacje problemowe. Procedura rozwiązywania problemów. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych. Kwestie etyczne w superwizji. Warunki organizacji superwizji w placówce pomocy społecznej – sesja superwizyjna. Prawne regulacje prowadzenia superwizji pracy socjalnej w Polsce.
W cyklu 2024Z:
Treści programowe: ĆWICZENIA |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne obszary problemowe z zakresu pracy socjalnej i pracy z beneficjentami pomocy społecznej podlegające superwizji;
ma wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej w obszarze wsparcia i pomocy będące obszarem superwizji;
zna prawne uwarunkowania superwizji w pomocy społecznej/działalności pracownika socjalnego;
Umiejętności
potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny własnej pracy i kompetencji w obszarze wsparcia i pomocy;
potrafi wykorzystać superwizję w rozwiązywaniu konfliktów;
umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się na wszystkich etapach swojego życia, wykorzystując superwizję;
Kompetencje społeczne
rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie; korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji; dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy;
przestrzega zasad etyki i oczekuje ich przestrzegania w procesie superwizji;
Kryteria oceniania
pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (15 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 51% punktów (min. 11 pkt.)
wykonywanie zadań w małych grupach, 2-3 osobowych lub indywidualnie w trakcie zajęć;
aktywność na zajęciach
Literatura
Literatura:
Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014,
Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html
Mańkowska B. (2020). Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Warszawa: Wydawnictwo Kluwer.
Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.
Goldsmith J., Clone K., (2001), Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001.
Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf
Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020.
Leśniak-Berek E., (2015), Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: