Starzenie się Polaków jako problem społeczny PS-3F-SPP
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Starość jako wyzwanie i kwestia społeczna.
2. Biopsychospołeczne funkcjonowanie osób w podeszłym wieku (postawy wobec starości, style życia w starości).
3. Starzenie się obecne i w najbliższej przyszłości. Polska na tle innych krajów.
4. Sytuacja osób starszych w obszarze funkcjonowania społecznego, ekonomicznego i marketingowego.
5. Starzenie się w rodzinie. Transfery międzypokoleniowe.
7. Starzenie się w społeczności lokalnej.
8. Różne pokolenia na rynku pracy.
8. Człowiek starszy a ageizm.
9. Prawne problemy związane ze starzeniem się społeczeństwa.
10. Starzenie się społeczeństwa a zmiany kulturowe.
11. Uczenie się starości.
W cyklu 2021Z:
1. Definiowanie starzenia się i starości, uwarunkowania procesu starzenia się, różne typy progów starości. |
W cyklu 2022Z:
1. Definiowanie starzenia się i starości, uwarunkowania procesu starzenia się, różne typy progów starości. |
W cyklu 2023Z:
1. Starość demograficzna. Definiowanie starzenia się i starości, Fazy starości. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe kwestie społeczne związane ze starzeniem się Polaków.
Posiada wiedzę na temat źródeł i metod pozyskiwania zasobów potrzebnych do przezwyciężania kwestii społecznych.
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka starego w starzejącym się społeczeństwie.
Umiejętności
Student/-ka wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskania informacji z różnych źródeł.
Potrafi przygotować prace pisemne i ustne wypowiedzi dotyczące tematyki przedmiotu.
Planuje i realizuje własne uczenie się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozwija wiedzę w zakresie kwestii społecznych związanych ze starzeniem się Polaków.
Dokonuje oceny własnych kompetencji i konsultuje efekty swojej pracy.
Kryteria oceniania
Sposób pomiaru efektów kształcenia
- egzamin pisemny (test wiadomości)
- analiza i ocena wykonania zadań indywidualnych i grupowych
- analiza doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Halik J., Starzy ludzie w Polsce, społeczne i zdrowotne skutki starzenia się społeczeństwa, IPS, Warszawa 2002.
2. Piekut-Brodzka D.M. (red.), Wielowymiarowość diagnozy sytuacji i działań socjalnych. Wybrane przykłady, Wyd. ChAT,
Warszawa 2009/2010.
3. Piekut-Brodzka D.M. (red.), Współczesne problemy socjalne, Wyd. ChAT, Warszawa 2005.
4. Zawada A., Rola środowiska lokalnego w kompensowaniu potrzeb osób w podeszłym wieku, w: Wybrane zagadnienia pomocy
społecznej i opieki w Polsce w okresie ponowoczesności, red. A. Zawada, Wyd. Impuls, Kraków 2010, s. 25-30.
5. Zdziarski M., OswoićStarość.pl, Wyd. Instytut Łukasiewicza, Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Kluczyńska J., Personel domów pomocy społecznej dla osób starszych wobec problemów osób w stanie terminalnym, w: Z
teorii oraz praktyki pracy socjalnej i pomocy społecznej. Miscellanea, Wyd. ChAT, Warszawa 2004, s. 33-42.
2. Krzyszkowski J. (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, część III - Praca socjalna wobec wyzwania
demograficznego, Wyd. APS, Warszawa 2015, s. 367-438.
3. Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości, Wyd. Uniwersytetu WarmińskoMazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2005.
4. Pielkowa J. A., Człowiek stary w rodzinie, w: Rocznik Pedagogiki i Rodziny, Studia i rozprawy, Tom V/2002, Naukowe
Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2002, s. 283-292.
5. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Wyd. Uniwersytetu
Pedagogicznego, Kraków 2010.
Strony internetowe:
https://www.gov.pl/web/rodzina
http://www.cps.srodmiescie.warszawa.pl/aktywizacja-seniorow/
https://stat.gov.pl/
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: Nakład pracy studenta/studentki: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: