Praca socjalna z osobami uzależnionymi PS-3F-PSU
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie uzależnienia; uzależnienie a używanie szkodliwe. Zagadnienia terminologiczne: uzależnienie od alkoholu, od narkotyków. Przyczyny, objawy, konsekwencje i leczenie wybranych uzależnień substancjalnych (alkoholizm, narkomania, lekomania, dopalacze) oraz niesubstancjalnych (patologiczny hazard, zakupoholizm, uzależnienie od Internetu/ komputera). Funkcjonowanie rodziny z osobą uzależnioną. Zadania pracownika socjalnego w kontakcie z uzależnionym klientem. Metodyka pracy socjalnej z osobą uzależnioną.
W cyklu 2024L:
Treści programowe: zagadnienia terminologiczne, uzależnienie od alkoholu, narkotyków, uzależnienia od czynności (w tym fazy, skala, testy), identyfikacja osób z uzależnieniem, rodzina z osobą z uzależnieniem, profilaktyka uzależnień, zadania pracownika socjalnego wobec klienta/rodziny z uzależnieniem. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne obszary problemowe z zakresu pracy socjalnej i pracy z osobami uzależnionymi i członkami ich rodzin;
zna kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne aspekty systemu pomocy społecznej i pracy socjalnej;
zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin;
Umiejętności
potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne dotyczące szczegółowych zagadnień i problemów osób uzależnionych i członków ich rodzin;
potrafi brać udział w debacie związanej z zagadnieniami omawianymi w ramach programu studiów, oceniać różne prezentowane stanowiska i o nich dyskutować;
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i w oparciu o nią formułować i rozwiązywać różne problemy, które następnie poddaje rozważaniom;
potrafi rozważać sformułowane wcześniej problemy w oparciu o różne źródła wiedzy i pochodzące z nich informacje; dobiera i stosuje właściwe metody oraz narzędzia, uwzględniając między innymi zaawansowane technologie informacyjno–komunikacyjne. Potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny oraz diagnozy i prognozy sytuacji klientów, wykorzystując wiedzę o kolejnych etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej, jak również opracowuje rozwiązania problemów o różnym poziomie złożoności;
Kompetencje społeczne
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne napotykane na drodze zawodowej;
dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy; systematycznie doskonali swój warsztat pracy;
Kryteria oceniania
Praca pisemna podczas ostatnich zajęć, 3 pytania otwarte, max. 3 pkt, zaliczenie od 1,6; obecność podczas zajęć (dopuszczalne 2 nieobecności, kolejne muszą być odrobione - czytanie i odpowiedź z zadanej książki).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
A. Dodziuk von Kooten, E. Spaczyńska, Rodzina alkoholowa, jak ją lepiej rozumieć. Tajniki pracy socjalnej; Difin, 2020
I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, Uzależnienia behawioralne, PWN, 2018
B. Ziółkowska, J. Wycisk, Autodestruktywność dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa 2019
B. Woronowicz, Uzależnienia, Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Parpamedia, Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca
A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną, wyd. CRZL, Warszawa 2014
M. Rowicka, Uzależnienia behawioralne. Terapia i profilaktyka, wyd. Fundacja Praesterno, Warszawa 2015
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody uczenia: prace w grupach, prezentacje, odgrywanie scenek, analiza przypadku. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: