Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnościami PS-3F-PSN
TREŚCI PROGRAMOWE
Koncepcje zdrowia i choroby. Rola pracownika socjalnego w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowego trybu życia. Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej a praca socjalna. Status osób z niepełnosprawnościami w ustawodawstwie. Uprawnienia. Skala i dynamika niepełnej sprawności – w Polsce i na świecie. Model indywidualny i społeczny niepełnosprawności. Ocena i pomiar niepełnej sprawności. Orzekanie o niepełnosprawności. Integracja społeczna. Rehabilitacja i rewalidacja – pojęcia. Podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami. Polski model rehabilitacji. Pomoc instytucjonalna świadczona osobom z niepełnosprawnościami - wolontariat, organizacje inwalidzkie, stowarzyszenia, itp. Rola i zadania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Wspieranie zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Rola pracownika socjalnego - pomoc osobom przewlekle chorym oraz z uszkodzonym narządem ruchu. Specyfika niepełnosprawności intelektualnej i pomocy osobom upośledzonym oraz chorym psychicznie. Specyfika pomocy osobom słabo widzącym i niewidomym. Specyfika pomocy osobom niesłyszącym i słabo słyszącym.
W cyklu 2023L:
Misja, cele, wartości i zasady pracy socjalnej z osobami z niepełnosprawnością |
W cyklu 2024L:
Misja, cele, wartości i zasady pracy socjalnej z osobami z niepełnosprawnością |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada wiedzę na temat instytucji wsparcia osób z niepełnosprawnościami, w tym instytucji pomocy społecznej. Posiada wiedzę odnośnie źródeł pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych tych osób;
zna kontekst społeczny omawianych zagadnień; zna rodzaje systemów wparcia osób z niepełnosprawnościami, w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej;
posiada wiedzę z zakresu wybranych koncepcji człowieka – psychologicznych, biologicznych;
zna stosowanie zasad oraz norm etycznych i etyki zawodowej;
Umiejętności
potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji klienta będącego osobą z niepełnosprawnościami; umie wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, pracy socjalnej, by opracować propozycje rozwiązań dotyczące wybranych przypadków;
umie rozwiązywać konflikty na drodze mediacji oraz radzić sobie w sytuacjach stresowych;
umie posługiwać się i tworzyć dokumentację opisującą sytuację osoby z niepełnosprawnością;
potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie oraz współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami, oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami;
Kompetencje społeczne
uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów klientów; rozumie potrzebę rozwoju osobistego i zawodowego;
dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji; systematycznie doskonali swój warsztat pracy;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi, w tym szczególnie osób z niepełnosprawnościami; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie wspieranie tej grupy osób;
Literatura
W cyklu 2023L:
• Bibik R., Urbanek A., (red.), Człowiek w sytuacji (bez)nadziei – konteksty teoretyczne i praktyczne, PWSZ, Legnica 2011 |
W cyklu 2024L:
|
Uwagi
W cyklu 2023L:
Opis metod kształcenia: Prezentacja, dyskusja kierowana |
W cyklu 2024L:
Opis metod kształcenia: Prezentacja, dyskusja kierowana |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: