Pedagogika rodziny PS-3F-PRO
TREŚCI PROGRAMOWE
Definicja rodziny jako pierwszego środowiska wychowawczego w życiu każdego człowieka; funkcje oraz formy życia rodzinnego; zadania realizowane przez współczesną rodzinę; etapy życia rodzinnego oraz trudności i dylematy, w obliczu których staje współczesna rodzina; wydarzenia istotne z punktu widzenia rozwoju rodziny i ich wpływ na funkcjonowanie jednostki.
W cyklu 2023Z:
Przedmiotem zajęć jest zaznajomienie z podstawową wiedzą dotyczącą problematyki rodziny współczesnej, jej funkcjonowania oraz wyzwań i trudności uwarunkowanych różnymi problemami występującymi we współczesnym świecie. |
W cyklu 2024Z:
Przedmiotem zajęć jest zaznajomienie z podstawową wiedzą dotyczącą problematyki rodziny współczesnej, jej funkcjonowania oraz wyzwań i trudności uwarunkowanych różnymi czynnikami i zjawiskami społecznymi występującymi we współczesnym świecie. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne zagadnienia dotyczące rodziny jako środowiska wychowawczego jednostki, jej struktury i form; posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny oraz jej funkcji, a także podstawową wiedzę o znaczeniu rodziny w życiu jednostki;
zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, istotne z punktu funkcjonowania rodziny, jej rozwoju i zachodzących w niej procesów;
Umiejętności
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę: formułować i rozwiązywać różne problemy występujące w rodzinie, związane z wychowaniem, a następnie poddawać je analizie, dobierając i stosując właściwe metody oraz narzędzia;
potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny oraz diagnozy i prognozy sytuacji rodziny jako środowiska wychowawczego, wykorzystując wiedzę o etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej oraz opracować rozwiązania problemów o różnym poziomie złożoności;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu trudności związanych z działaniami pracownika socjalnego na rzecz rodziny;
jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego związanych z pomaganiem, wspieraniem oraz rozwiązywaniem problemów rodziny;
Literatura
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno - kulturowy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2002,
J. Brągiel, Rodzina - przemiany definicyjne [w] A. Walczak, L. Telka, M. Granosik (red.) Pedagogika społeczna. Spotkania, trwanie i zmienność, pogranicza. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, 103-113,
M. Kawińska, Rodzina i rodzicielstwo wobec wartości. Tradycja czy nowoczesność? [w] J. Klonowska, J. Stawnicka (red.) Rodzina w trzecim tysiącleciu. Trudności i sukcesy. Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk 2015, s.57 - 70,
O. Makuch, Transformacja rodziny w warunkach współczesnego rozwoju społeczeństwa [w] B. Szluz, A. Szluz, M. Urbańska (red.) Współczesna rodzina w ujęciu interdyscyplinarnym. Przemiany. Wsparcie. Rozwój. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 13 - 20,
Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, B. Sieradzka - Baziur (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018,
Rodzicielstwo - wybrane obszary trudności i wsparcia. J. Brągiel, B. Górnicka (red.), Uniwersytet Opolski, Opole 2022,
T. Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s.177 - 292
E. Kiliszek, Rodzina wobec zagrożeń, rodzina wobec szans. Socjopsychopedagogika rodziny. Studium rodziny pełnej. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019, s. 17-27.
M. Biedroń, Realizacja funkcji rodziny w kontekście globalnych przemian socjokulturowych, [w] (red.) Ładyżyński A., Rodzina we współczesności, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2009, s. 39-57
Sikorska M., Matka chora zamiast złej – o nowych wzorach macierzyństwa (w) red. Sikorska, Być rodzicem we współczesnej Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009, s. 13-33
J. Włodarczyk, Być tatą. Wyniki badania polskich ojców, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, nr 13(3), 2014, s.94-138.
Krzyżanowska Ł., Wiśnicka M., Z wózkiem pod górkę czyli o codziennych uciążliwościach macierzyństwa, [w] (red.), Sikorska M. Być rodzicem we współczesnej Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s.109-137.
M. Bieńko, Wyrafinowane projekty dawniej znane pod nazwą dzieci, [w] red. M. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E wideł, (red.) Obrazy życia rodzinnego i intymności, warszawa 2020, s. 67-182.
W cyklu 2023Z:
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno - kulturowy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2002, |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja akademicka dotycząca omawianych podczas wykładu zagadnień, wymiana spostrzeżeń i refleksji na podejmowane tematy, Liczba punktów ECTS: 2 Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15 przygotowanie się do zajęć: 10 godzin, przygotowanie do pisemnego zaliczenia: 10 godzin |
W cyklu 2024Z:
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja akademicka dotycząca omawianych podczas wykładu zagadnień, wymiana spostrzeżeń i refleksji na podejmowane tematy, Liczba punktów ECTS: 2 Nakład pracy studenta - wykład: liczba godzin kontaktowych: 15 przygotowanie się do zajęć: 15 godzin, przygotowanie do pisemnego zaliczenia: 20 godzin Nakład pracy studenta - ćwiczenia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: