Pedagogika specjalna PS-3F-PES
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej.
Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności.Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności.
Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania.
Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością.
System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych;
Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, niepełnosprawnych ruchowo i osób z autyzmem). Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego.
W cyklu 2021Z:
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności.Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom; wybrane organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania. Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych; Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami. Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wybrane zagadnienia dotyczące sieroctwa społecznego oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego. |
W cyklu 2022Z:
-Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. -Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności. Przemiany w rozumieniu niepełnosprawności. Skala i dynamika niepełnosprawności. -Pomoc osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom - działalność organizacji pozarządowych; cele i strategie działania wybranych organizacji pozarządowych działających w środowiskach osób z niepełnosprawnością. -Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu dzieci/osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. -System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu edukacji i rehabilitacji. -Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności . Podstawy rehabilitacji osób z różnymi niepełnosprawnościami. Znaczenie postaw społecznych dla procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. -Wybrane zagadnienia dotyczące pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego oraz sieroctwa społecznego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania interdyscyplinarne.
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych; Zna subdyscypliny pedagogiki specjalnej, specyfikę oraz przemiany związane z rozwojem wiedzy o osobach z niepełnosprawnością oraz o osobach niedostoswanych społecznie.
Zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie oraz ich rodzin.
Umiejętności
Student/-ka potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej.
Wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskiwania informacji z wiarygodnych źródeł; krytycznie ocenia i analizuje zebrane dane Potrafi analizować procesy i zjawiska wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej.
Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się. Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz wdrażania działań innowacyjnych w zakresie pedagogiki specjalnej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych związanych z pracą z osobami z niepełnosprawnością oraz pracą z osobami niedostosowanymi społecznie.
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie wobec osób z niepełnosprawnością i osób niedostosowanych społecznie; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2021Z:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2022Z:
Metody prowadzenia zajęć: Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: