Migracje jako kwestia społeczna PS-3F-MKS
TREŚCI PROGRAMOWE
Migracje - ustalenia definicyjne. Migracje w aspekcie historycznym. Współczesne migracje. Dane dotyczące migracji. Wybrane teorie migracji. Migracje zagraniczne Polaków. Imigranci w Polsce. Polska polityka migracyjna. Wpływ migracji na życie jednostki i rodziny. Migracje rodzicielskie. Rodziny transnarodowe. Migracje wewnętrzne. Uchodźcy – kwestie prawne i rozwiązania praktyczne. Migracje – szanse i wyzwania. Separacja jako strategia izolacji społeczności cudzoziemców. Adaptacja, integracja i asymilacja jako strategie włączania cudzoziemców w społeczeństwo przyjmujące. Migranci a globalny rynek pracy.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE - nowe typy migracji: migracje emeryckie (retirement migrations); |
W cyklu 2023Z:
. Pojęcie migracji. Migracje trwałe, sezonowe, wahadłowe. |
W cyklu 2024Z:
1) Wprowadzenie- ustalenia definicyjne |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie zjawisko migracji, zna wybrane teorie migracji, motywy migracji; potrafi opisać strategie włączania cudzoziemców w społeczeństwo przyjmujące;
zna kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne aspekty zjawiska migracji;
zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin migrujących;
Umiejętności
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i w oparciu o nią formułować problemy związane z migracjami; potrafi dokonać analizy oraz diagnozy problemów cudzoziemców oraz społeczeństwa przyjmującego;
potrafi przygotowywać prace pisemne i wystąpienia ustne dotyczące zjawiska migracji;
potrafi brać udział w debacie poświęconej różnym rodzajom migracji, oceniać prezentowane stanowiska i o nich dyskutować;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy na temat zjawiska migracji; uznaje znaczenie wiedzy o cudzoziemcach w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zwłaszcza problemów w integracji uchodźców;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie migrantów dobrowolnych i przymusowych (uchodźców); dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne napotykane na drodze zawodowej;
Literatura
M. Lesińska, M. Okólski (red.) 25 wykładów o migracjach. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.
Departament Analiz i Polityki Migracyjnej MSWiA, Polityka migracyjna Polski- Diagnoza stanu wyjściowego. Warszawa 2020.
B. Walczak, Rodzina transnarodowa. Konteksty i implikacje. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016.
J. Kubitsky, Psychologia migracji. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012,.
Ł. Albański, Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty migracji dzieci. Między globalnym wykluczeniem, a walką o godność. Wydawnictwo Impuls 2020
W cyklu 2022Z:
1. Castels S., Miller M.J., Migracje we współczesnym świecie, Warszawa, 2011. |
W cyklu 2023Z:
Castels S., Miller M.J., Migracje we współczesnym świecie, Warszawa |
W cyklu 2024Z:
M. Lesińska, M. Okólski (red.) 25 wykładów o migracjach. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: