Mediacja sądowa i pozasądowa PS-3F-MES
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne. Definicja konfliktu, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów. 2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje. 3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę: - definicja mediacji, cele mediacji; - rodzaje mediacji; - zasady mediacji; - przygotowanie do mediacji w 5 krokach; - etapy mediacji; - kwestie etyczne w mediacji.
4. Mediacje w sprawach rodzinnych: - dziecko w mediacji; - bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko. 5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich: - kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego.
6. Pozaformalne korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji.
Warsztat:
Warsztaty:
1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne) 2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach: - techniki aktywnego słuchania; - techniki budowania dobrej atmosfery. 3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne). 4. Mediacje – etapy: - monolog mediatora; - mediacje właściwe; - zawarcie ugody mediacyjnej. 5. Mediacje – symulacje.
W cyklu 2021L:
Wykłady |
W cyklu 2022L:
Wykłady |
W cyklu 2023L:
Wykłady |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna prawne podstawy prowadzenia mediacji;
posiada wiedzę z zakresu psychologii konfliktu, w tym dynamiki konfliktu, jego źródeł jednostkowych i społecznych;
posiada wiedzę na temat komunikacji, w szczególności barier komunikacyjnych, błędów komunikacyjnych będących przyczyną konfliktów;
zna zasady etyki obowiązujące w pracy mediatora;
Umiejętności
potrafi zdiagnozować źródła konfliktu, wykorzystując techniki mediacyjne;
umie rozwiązywać konflikty na drodze mediacji, w tym wygłosić monolog mediatora i stosować zasady i techniki mediacyjne;
potrafi sporządzać dokumentację wykorzystywaną w mediacji;
Kompetencje społeczne
jest gotów do ciągłego doskonalenia i podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu mediacji;
jest gotów doinicjowania działań na rzecz rozwiązywania konfliktów jednostki, grupy i społeczności lokalnej;
potrafi wczuć się w sytuację osób będących w konflikcie oraz okazać im zrozumienie i wsparcie;
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008.
Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004.
Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87.
Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015.
Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009.
Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003.
Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010.
Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński.
Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716).
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591).
Literatura uzupełniająca:
Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26.
Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184.
Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008.
Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58.
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody problemowe i aktywizujące, filmy metodyczne, case study, burza mózgów. Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody problemowe i aktywizujące, filmy metodyczne, case study, burza mózgów. Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody problemowe i aktywizujące, filmy metodyczne, case study, burza mózgów. Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: