Kurator sądowy PS-3F-KUS
TREŚCI PROGRAMOWE
Metodyka pracy kuratora sądowego; analiza ustawy o kuratorach sądowych i innych aktów prawnych związanych z wykonywaniem zawodu kuratora sądowego; analiza obowiązków i działań podejmowanych przez kuratorów dla dorosłych; analiza obowiązków i działań podejmowanych przez kuratorów rodzinnych; dyskusja wokół problemów współczesnej rodziny i ich konsekwencji w kontekście działań podejmowanych przez kuratora sądowego; dylematy i trudności związane z wykonywaniem zawodu kuratora; współpracy kuratora sądowego z przedstawicielami innych podmiotów i organizacji podejmujących pracę z osobą i rodziną w kryzysie.
W cyklu 2024L:
W ramach zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Najważniejsze zadania kuratora sądowego. 2. Główne cele pracy kuratora rodzinnego i kuratora dla dorosłych. 3. Kurator sądowy w pracy z osobą skazaną. 4. Kurator sądowy w pracy na rzecz osób małoletnich i nieletnich. 5. Bezpieczeństwo pracy kuratora sądowego. 6. Kurator sądowy w środowisku swojego podopiecznego. 7. Współpraca kuratora sądowego z innymi podmiotami/organizacjami. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne obszary problemowe z zakresu pracy kuratora sądowego, podejmowanych przez niego czynności i oddziaływań wobec osób i rodzin, z którymi współpracuje. Posiada wiedzę o znaczeniu pracy kuratora sądowego, o jej wpływie na funkcjonowanie jednostki oraz społeczeństwa;
Umiejętności
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę na temat pracy kuratora sądowego, a także formułować i rozwiązywać różne problemy społeczne, które rozwiązuje kurator, poddawać je analizie, dobierać i stosować właściwe metody oraz narzędzia;
potrafi komunikować się i pracować indywidualnie oraz w grupie; współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami, z którymi współpracuje kurator sądowy; planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole;
Kompetencje społeczne
dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu związanych z wykonywaniem zawodu kuratora sądowego;
przestrzega zasad etyki zawodowej; prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów kuratorów sądowych i osób z ich otoczenia; dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne;
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są:
- obecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność),
- aktywny udział w zajęciach,
- przygotowanie pisemnej pracy na zadany temat,
- realizowanie bieżących zadań wskazanych przez osobę prowadzącą.
Pisemna praca ma charakter otwartej wypowiedzi na zadany temat i oparta jest o co najmniej dwa teksty źródłowe.
Literatura
1. Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. T. Jedynak, K. Stasiak (red). LexisNexis, Warszawa 2010,
2. A. Chmielewska, Ochrona i wsparcie rodziny w pracy z osobami objętymi dozorem kuratora sądowego, Mado, Toruń 2014,
2. A. Chmielewska, 100 - lecie kurateli sądowej w Polsce: wyzwania kuratora sądowego w kontekście współczesnych problemów społecznych [w] E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red) Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019, s.227 - 241
4. A. Janus - Dębska, M. Gronkiewicz - Ostaszewska, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badania ankietowego, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2016,]
5. M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak, Polska kuratela sądowa na przełomie wieków, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2016
6. Ł. Kwadrans, Metody pracy wychowawczo - resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Prawo karne i kryminologia, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2019
7. Ł. Wirkus, Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015
Akty prawne:
Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 roku o zmianie ustawy o kuratorach sądowych (Dz.U. 2023, poz. 27)
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020, poz. 167),
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2017, poz. 682 z późn. zm.),
Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 2018, poz. 969 z późn. zm.),
Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2018, poz. 2137 z późn. zm.),
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny (Dz.U. 1997, nr 88, poz. 553 z późn. zm.),
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997, nr 90, poz. 557 zpóźn. zm.),
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 sierpnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania wywiadów środowiskowych o nieletnich (Dz.U. 2001, nr 90, poz. 1010),
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 roku w sprawie ośrodków kuratorskich (Dz.U. 2001, nr 120, poz. 1294),
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U.2014, poz. 989)
Uwagi
W cyklu 2024L:
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są: - obecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), Punkty ECTS: 1 Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: