Historia pracy socjalnej PS-3F-HPS1
TREŚCI PROGRAMOWE
Kontekst historyczny zaistnienia pracy socjalnej. Początki pracy socjalnej na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie. Od dobroczynności do naukowej filantropii.
Od pracy wolontariackiej do profesjonalizacji. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie. Dynamika rozprzestrzeniania się pracy socjalnej na inne kontynenty. Praca socjalna na tle ideologii komunizmu. Praca socjalna w Polsce na przełomie wieków. Kształtowanie się współczesnej myśli pracy socjalnej na arenie międzynarodowej i kształcenia pracowników socjalnych.
W cyklu 2022L:
I. Wprowadzenie do przedmiotu, określenie tematyki zajęć, wymagań oraz formy zaliczenia. Prezentacja najważniejszych informacji. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie różne obszary problemowe z zakresu pracy socjalnej w kontekście rozwoju koncepcji pracy socjalnej w aspekcie politycznym, kulturowym i społecznym w skali globalnej i krajowej; posiada podstawową wiedzę o znaczeniu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej;
posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie i struktur społecznych w aspekcie kształtowania się myśli pracy socjalnej oraz wpływu na jej rozwój współczesnej cywilizacji;
Umiejętności
potrafi wykorzystać dostępne zasoby wiedzy zgodnie ze standardami zawodowymi istotnymi w pracy socjalnej;
potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne, dotyczące szczegółowych zagadnień odnoszących się do historii pracy socjalnej;
posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej, uwzględniając wytyczne międzynarodowych organizacji pracy socjalnej;
Kompetencje społeczne
jest gotów jest do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu historii pracy socjalnej uwzględniającej rozwój myśli pracy socjalnej na świecie;
rozumie potrzebę̨ ciągłego pogłębiania wiedzy z zakresu pracy socjalnej niezbędnej w rozwoju osobistym i zawodowym;
przestrzega zasady etyki zawodowej i dba o dorobek i tradycje zawodu pracownika socjalnego;
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest egzamin w formie pisemnej, stacjonarnej, zawierające 3 pytania opisowe - problemowe w formie stacjonarnej (50 % punktów zalicza), czyli 15 punktów z 30 punktów możliwych. Ocenie podlega stopień poprawności i wyczerpania tematyki egzaminu w zakresie odpowiedzi na zadane pytania.
Skala punktacji jest następująca:
poniżej 15 punktów ocena niedostateczna (2);
od 15,0 do 18,99 punktów ocena dostateczna (3);
od 19,0 do 22,99 punktów ocena dostateczna plus (3,5);
od 23 do 25,99 punktów ocena dobra (4);
od 26,0 do 28, 99 punktów ocena dobra plus (4,5);
od 29, 0 do 30 punktów ocena bardzo dobra (5);
Literatura
Literatura podstawowa:
• Frysztacki K., Miłosierdzie: Praktyka i społeczne dzieje pomocy człowiekowi. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2009.
• Frysztacki K., Socjalna Ameryka. O obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej w Stanach Zjednoczonych. Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2005.
• Krajewska B., Elementarne zagadnienia pracy socjalnej. Wybór tekstów. Wydawnictwo Naukowe Novum Sp. z.o.o. Płock 2007.
• Radwan - Pragłowski, Frysztacki K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: Od filantropii greckiej do pracy socjalnej. Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1998.
• Red. Małek A., Slany K., Szczepaniak - Wiecha I., Z zagadnień historii pracy socjalnej w Polsce i w świecie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2006.
• Red. nauk. Kotlarska – Michalska A., Kobiety w pracy socjalnej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu AM, Poznań 2013.
• Szmagalski J.: Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie: Jedna czy wiele?, Difin, Warszawa 2018.
• Czasopismo „Praca Socjalna” 2022, nr 2 (kwiecień – czerwiec).
Literatura dodatkowa:
Czasopismo "Praca Socjalna" (pozostałe numery).
W cyklu 2022L:
Beckett C., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa: 2010. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej wynosi 50 godzin, w tym 15 godzin wykładu zdalnego w aplikacji Teams, 35 pozostałych godzin łączy się z przygotowaniem do egzaminu z przedmiotu. Przedmiot ma 2 ECTS, przyjęto 25 godzin na 1 ECTS. |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej wynosi 50 godzin, w tym 15 godzin wykładu zdalnego w aplikacji Teams, 35 pozostałych godzin łączy się z przygotowaniem do egzaminu z przedmiotu. Przedmiot ma 2 ECTS, przyjęto 25 godzin na 1 ECTS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: