Historia pracy socjalnej PS-3F-HPS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Kontekst historyczny zaistnienia pracy socjalnej.
2. Początki pracy socjalnej na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie.
2.1. Od dobroczynności do naukowej filantropii.
2.2. Od pracy wolontariackiej do profesjonalizacji.
3. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie.
4. Dynamika rozprzestrzeniania się pracy socjalnej na inne kontynenty.
4.1. Westernizacja.
4.2. Indygenizacja.
4.3. Uniwersalizacja.
5. Losy pracy socjalnej w państwach zawładniętych pod hasłami ideologii komunizmu.
6. Rozwój międzynarodowych organizacji pracy socjalnej.
7. Praca socjalna w Polsce.
7.1. Korzenie pracy socjalnej pod zaborami.
7.2. W okresie II Rzeczypospolitej.
7.3. W czasie II wojny światowej.
7.4. Przemiany od zakończenia wojny do przełomu ustrojowego 1989/1990.
7.5. Ustawowe usankcjonowanie pracy socjalnej 1990 – konsekwencje dla przyszłości.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2021Z:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat kulturowych, politycznych i prawnych procesów rozwoju pracy socjalnej w skali globalnej i krajowej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystywać dostępne zasoby wiedzy do własnego uczenia się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy o dorobku pracy socjalnej niezbędnej do autoafirmacji zawodu pracownika socjalnego.
Pielęgnuje tradycje pracy socjalnej jako argument społecznej legitymizacji zawodu.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania obejmują:
(1) obecność studenta na wykładach (85%)
(2) aktywny udział w dyskusji (15%);
(3) pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (50%+1pkt)
maksymalna ilość punktów - 30 pkt
minimalna ilość punktów - 16 pkt
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019.
Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1998.
Szmagalski J., Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie Jedna czy wiele?, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018.
Literatura uzupełniająca:
Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Szmagalski J., Praca środowiskowa a praca socjalna w Zjednoczonym Królestwie, [w:] Skrzypczak B., Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, IPS, Warszawa, 2011.
Urbaniak-Zając D., Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.
W cyklu 2020Z:
Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. |
W cyklu 2021Z:
Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin liczba punktów ECTS - 3 Zajęcia prowadzone zdalnie synchronicznie zgodnie z planem zajęć w aplikacji Teams. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af122590c3e954f0daf2a72dcffb1b434%40thread.tacv2/Historia%2520Pracy%2520Socjalnej?groupId=c268133b-f84d-4219-af32-14a186224515&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba punktów ECTS - 3 Zaliczenie: zaliczenie z oceną, na którą składają się: obecność i aktywny udział w zajęciach oraz pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: