Ekonomia społeczna PS-3F-EKS
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie ekonomii społecznej. Geneza ekonomii społecznej. Ekonomia a gospodarka społeczna. Geneza i związek bezrobocia z gospodarką społeczną. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej jako płaszczyzna gospodarki społecznej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie na podstawie analizy danych statystycznych. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada wiedzę z zakresu przeciwdziałania wykluczeniu z dostępu do pracy, w szczególności na temat podmiotów gospodarki społecznej;
zna i rozumie czynniki stygmatyzacji społecznej dotyczące wyłączenia z dostępu do pracy i źródła naprawy problemów społecznych;
Umiejętności
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu sytuacji na rynku pracy, działań pomocy społecznej i służb zatrudnienia w zakresie aktywizacji zawodowej klientów pracy socjalnej poprzez gospodarkę społeczną jako obszar polityki społecznej;
dokonuje obserwacji i interpretacji wybranych instytucjonalnych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu;
potrafi komunikować się z otoczeniem, używając specjalistycznego języka, dyskutować i debatować na temat gospodarki społecznej;
Kompetencje społeczne
jest gotów do podejmowania działań na rzecz osób z różnych środowisk społecznych; rozumie wagę problemów związanych z marginalizacją społeczną i podejmuje działania na rzecz ich rozwiązania;
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalna jest maksymalnie 1 nieobecność, wszystkie pozostałe nieusprawiedliwione należy zaliczyć, odpowiadając z materiału z zajęć. W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia będą dostosowane do możliwości osób studiujących.
2. Zaliczenie z całego materiału w formie stacjonarnej, opisowej, 3 pytania problemowe, każde punktowane po 10 punktów, maksimum 30 punktów, minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną.
Literatura
Literatura:
1. Głąbicka K. (red.): Ekonomia społeczna. Mazowieckie Centrum Poli-tyki Społecznej, Warszawa 2010.
2. Goleński W.: Ekonomia społeczna w Polsce: przyczynek do krytyki innowacyjności rozwiązań krajowych. W: „Ekonomia Społeczna” 2019, nr 2, s. 23-33.
3. Hausner J.: Ekonomia społeczna jako sektor gospodarki. W: „Eko-nomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 9-14.
4. Kowalczyk J.: Ekonomia społeczna z perspektywy pomocy społecznej. W: „ Ekonomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 58-59.
5. Zalewski D.: Kapitał społeczny i ekonomia społeczna. W: „Polityka Społeczna” 2015, nr 11/12, s. 7-12.
Literatura uzupełniająca:
1.Czasopismo „Ekonomia Społeczna”, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie: Departament Pożytku Publicznego, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, od 2007 roku.
Uwagi
W cyklu 2022L:
metody poszukujące z elementami wykładu, a w szczególności: case studies, dyskusja, pogadanka, praca w małych zespołach zadaniowych, praca indywidualna, analiza aktów prawnych. Nakład pracy osoby studiującej: 15 godzin ćwiczeń, 2 ECTS, 45 godzin samodzielnej pracy, łącznie 60 godzin aktywności, związanej z przedmiotem. |
W cyklu 2023L:
metody poszukujące z elementami wykładu, a w szczególności: case studies, dyskusja, pogadanka, praca w małych zespołach zadaniowych, praca indywidualna, analiza aktów prawnych. Nakład pracy osoby studiującej: 15 godzin ćwiczeń, 2 ECTS, 45 godzin samodzielnej pracy, łącznie 60 godzin aktywności, związanej z przedmiotem. Przyjęto założenie 30 godzin na 1 ECTS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: