Praktyka zawodowa (80 godzin) PS-2P-PS1
TREŚCI PROGRAMOWE
W trakcie praktyk student zdobywa wiedzę, umiejętności i rozwija kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Zapoznanie się z działalnością jednostek organizacyjnych pomocy społecznej – OPS, DPS, OIK, PCPR itp., ich zasad funkcjonowania, pracy z klientami pomocy społecznej, prowadzenia dokumentacji w pomocy społecznej, w tym przeprowadzania wywiadów środowiskowych, przełożenia teorii pracy socjalnej na praktykę, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia przypadku i pracy środowiskowej. W trakcie praktyk student nabywa umiejętność nawiązania kontaktu z klientem, odpowiedniego doboru metod i narzędzi pracy z klientem oraz poznaje zasady świadczenia pracy socjalnej.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna w pogłębionym stopniu współczesne koncepcje teoretyczne oraz nowe tendencje metodyczne w pracy socjalnej;
zna w pogłębionym stopniu zasady działania instytucji i organizacji sektora pomocy społecznej oraz integracji społecznej i ich wzajemne relacje w procesie konstruowania systemu pomocy i wsparcia;
zna w pogłębionym stopniu zastosowanie metod, technik i narzędzi diagnostycznych w celu pozyskiwania danych niezbędnych do opracowania programów i projektów przeciwdziałania problemom społecznym;
Umiejętności
potrafi samodzielnie diagnozować oraz dokonać pogłębionej oceny pojęć, teorii, zjawisk i procesów społecznych mających wpływ na funkcjonowanie jednostki w rodzinie, grupie społecznej, społeczeństwie;
potrafi zastosować innowacyjne rozwiązania metodyczne na rzecz osób, grup, społeczności lokalnych wymagających zindywidualizowanych form wsparcia społecznego, w tym mediację i interwencję kryzysową;
potrafi posługiwać się normami i zasadami prawnymi i etycznymi w celu rozwiązywaniaproblemów i projektowania rozwiązań konstruujących system usług społecznych wspierających potrzeby jednostek, grup i społeczności lokalnych;
potrafi samodzielnie, w trafny sposób wybrać i zaproponować strategie rozwiązania różnych problemów społecznych, konfliktów lub kryzysów; inicjować nowe formy pomocy; przewidywać wielokierunkowe skutki działalności; przedstawić merytoryczną argumentację dla projektowanych działań;
potrafi przygotowywać różne typy opracowań pisemnych w języku polskim (w tym pisma urzędowe i użytkowe wykorzystywane w pracy socjalnej) oraz języku obcym z zakresu pracy socjalnej z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w oparciu o różne źródła, z poszanowaniem zasad kultury języka i stylistyki;
potrafi komunikować się na tematy związane z pracą socjalną ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców oraz prowadzić debatę i dyskurs;
Kompetencje społeczne
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie pracy socjalnej;
jest gotów do krytycznej oceny poziomu wiedzy teoretycznej oraz umiejętności metodycznych; aktualizowania i pogłębiania kompetencji zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków;
jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pracownika socjalnego, w tym rozwijania dorobku i podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: