Prawne podstawy interwencji kryzysowej PS-2F-PPK
TREŚCI PROGRAMOWE
Interwencja kryzysowa – definicja. Interwencja kryzysowa w świetle ustawy o pomocy społecznej. Osoby i rodziny obejmowane interwencją kryzysową. Uprawnieni do świadczeń w formie interwencji kryzysowej. Podmioty i instytucje podejmujące działania w postaci interwencji kryzysowej. Ośrodek interwencji kryzysowej. Interwencja kryzysowa w instytucjach pomocy społecznej. Interwencja kryzysowa w sytuacji zaistnienia przemocy w świetle ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Definicja przemocy w rodzinie. Praca zespołów interdyscyplinarnych i grup roboczych z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą domową oraz osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc. Procedura „Niebieskiej Karty”. Izolacja sprawcy od osoby doświadczającej przemocy. Interwencja kryzysowa w sytuacji zagrożenia życia. Udzielanie schronienia i wsparcia uprawnionym osobom w domach dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży w ramach interwencji kryzysowej. Leczenie uzależnienia na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Przymusowe leczenie odwykowe. Leczenie uzależnień osób skazanych za przestępstwa. Interwencja kryzysowa w sytuacjach kataklizmów oraz katastrof.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady działania instytucji i organizacji sektora pomocy społecznej oraz integracji społecznej i ich wzajemne relacje w procesie konstruowania systemu pomocy i wsparcia;
zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady organizujące procesy instytucjonalizacji indywidualnych i grupowych działań pomocowych i samopomocowych;
zna w pogłębionym stopniu zastosowanie zasad etycznych i etyki zawodowej pracowników socjalnych;
Umiejętności
potrafi zastosować innowacyjne rozwiązania metodyczne na rzecz osób, grup, społeczności lokalnych wymagających zindywidualizowanych form wsparcia społecznego, w tym mediację i interwencję kryzysową;
potrafi posługiwać się normami i zasadami prawnymi i etycznymi w celu rozwiązywania problemów i projektowania rozwiązań konstruujących system usług społecznych wspierających potrzeby jednostek, grup i społeczności lokalnych;
potrafi samodzielnie, w trafny sposób wybrać i zaproponować strategie rozwiązania różnych problemów społecznych, konfliktów lub kryzysów; inicjować nowe formy pomocy; przewidywać wielokierunkowe skutki działalności; przedstawić merytoryczną argumentację dla projektowanych działań;
potrafi uczyć się nowych treści i doskonalić umiejętności poprzez samokształcenie, samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz wspierać i motywować innych do podejmowania działań w tym zakresie;
Kompetencje społeczne
jest gotów/owa do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie pracy socjalnej;
jest gotów/owa do komunikowania się, konsultowania lub zasięgania opinii ekspertów przy rozwiązywaniu problemów; uwzględnianiapoglądów i opinii współpracowników, budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu pomocy, opieki i wsparcia;
jest gotów/owa do krytycznej oceny poziomu wiedzy teoretycznej oraz umiejętności metodycznych; aktualizowania i pogłębiania kompetencji zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków;
jest gotów/owa do odpowiedzialnego zaangażowania w projektowanie i realizację różnych form działań pomocowych i innych form współpracy z różnymi instytucjami i organizacjami na rzecz realizacji działań pomocowych;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: