Wprowadzenie do pracy socjalnej PE-3S-WSP
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa742de0eae354f4ca9a3719ff16aa179%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5a0d3da5-b41e-4c55-a0c9-37610b3c3b9e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2b5a85be63f4419c8d038f6b49aa54e6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b76439d5-cbe9-472a-a2a2-86209a47e04e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Zn)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ahYfPY5oNliSH_AtJPej7_GTG8YhCK_TioFO3EY7-gAE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ece37b3a-2aa8-4303-9692-d01cd4c08214&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHSAwONXmaRYqTmbndMp0IZ3aLDGgVzLiauh-kXV4UoE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a29ee3cd-1947-4e74-957b-52eeed5ca434&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Zn)
Wiedza na temat zawodu pracownika socjalnego a w szczególności: etyki, zadań, roli oraz funkcji jakie pełni w instytucjach pomocy społecznej i w środowisku lokalnym. Historia i geneza pracy socjalnej, związki pracy socjalnej z pedagogiką i z innymi naukami. Przedmiot i zakres pracy socjalnej, wartości i zasady w pracy socjalnej, zasada subsydiarności, modele pracy socjalnej, minimum socjalne i minimum egzystencji. Metody pracy socjalnej. Projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w zakresie pracy socjalnej, Ustawa o pomocy społecznej: przesłanki pomocy społecznej, definicję pracy socjalnej, rodzaje świadczeń pomocy społecznej, podstawowe pojęcia używane w Ustawie, zadania pomocy społecznej.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE 3. Przedmiot i zakres pracy socjalnej, wartości i zasady w pracy socjalnej, zasada subsydiarności, modele pracy socjalnej, minimum socjalne i minimum egzystencji. |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma rozszerzoną wiedzę o różne rodzaje struktur społecznych odnoszących się do pomocy społecznej. Zna rodzaje instytucji pomocy społecznej i potrafi omówić zakres pomocy jakiej udzielają swoim klientom tj. Ośrodki Pomocy Społecznej, Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, Domy Pomocy Społecznej i.in.).
- Posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w zakresie pracy socjalnej w odniesieniu do odpowiednich etapów postępowania pracownika socjalnego, zgodnie z zasadami stosowanymi podczas pracy z klientem np. kontrakt socjalny uwzględniającą zróżnicowane potrzeby klientów pomocy społecznej.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą Ustawy o pomocy społecznej.
- Zna zasady udzielana pomocy, rodzaje świadczeń pomocy społecznej, cel pracy socjalnej oraz wie jakim grupom i z jakich powodów udzielana jest pomoc.
Umiejętności
- Potrafi diagnozować potrzeby i możliwości każdego klienta pomocy społecznej oraz projektować i realizować spersonalizowane programy odnoszące się do udzielenia efektywnej i długofalowej pomocy.
- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z klientami pomocy społecznej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, resocjalizacji, psychologii jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Umie właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście planowania i argumentowania udzielanej pomocy.
- Udziela pierwszej pomocy przedmedycznej.
Kompetencje społeczne
- Docenia znaczenie nauk pedagogicznych w tym pracy socjalnej dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.
- Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pracy socjalnej i budowania warsztatu pracy pracownika socjalnego pedagoga.
- W sytuacjach problemowych związanych z trudnością udzielenia efektywnej pomocy poszukuje wiedzy eksperckiej sięgając do literatury oraz poszukując wsparcia u osób doświadczonych, z wieloletnim stażem pracy.
- Jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, z którymi zmagają się klienci pomocy społecznej.
- Jest gotowy do komunikowania się i współpracy z środowiskiem lokalnym oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania socjalnej na rzecz interesu grup korzystających ze wsparcia Ośrodków Pomocy Społecznej w tym osób ubogich, niepełnosprawnych, bezdomnych, bezrobotnych, doświadczających przemocy w rodzinie, rodzin wielodzietnych, uzależnionych od alkoholu i narkotyków, cudzoziemców, starszych, samotne matki, rodziny niewydolne wychowawczo, osoby opuszczające zakład karny.
- Jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej pracownika socjalnego.
Literatura
W cyklu 2020Z:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (2012). W kręgu pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (2012). W kręgu pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2021Z:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bojanowska Elżbieta, Chaczko Krzysztof, Krzyszkowski Jerzy, Zdebska Ewelina (red.). (2022). Pomoc społeczna : idea - rozwój – instytucje. Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bojanowska Elżbieta, Chaczko Krzysztof, Krzyszkowski Jerzy, Zdebska Ewelina (red.). (2022). Pomoc społeczna : idea - rozwój – instytucje. Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
gr wyk II DZPE-POW FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: |
W cyklu 2020Zn:
gr.wykładowa II ZZ/PE-POW FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: |
W cyklu 2021Z:
1. METODY KSZTAŁCENIA 1 punkt ECTS |
W cyklu 2021Zn:
1. METODY KSZTAŁCENIA 1 punkt ECTS |
W cyklu 2022Z:
1. METODY KSZTAŁCENIA 1 punkt ECTS |
W cyklu 2022Zn:
1. METODY KSZTAŁCENIA 1 punkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: