Wybrane modele pracy z dzieckiem i rodziną - 1 PE-3S-WRD1
Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym.
Zakres tematyczny:
- Rodzina w coachingu rodzinnym
- Systemowe rozumienie rodziny
- Czego potrzebuje rodzina – pomoc i interwencje w systemie rodzinnym
- Definicyjna charakterystyka coachingu i coachingu rodzinnego
- Coaching a inne formy interwencji psychopedagogicznych
- Coaching rodzinny – wymiary, rozumienie, założenia
- Proces coachingowy – struktura, przebieg, narzędzia
- Efekty coachingu i ich pomiar, efekty a efektywność
- Podstawy teoretyczne coachingu rodzinnego – Teoria socjoekologiczna Uriego Bronfenbrennera, konstruktywizm
- Przykładowe techniki i narzędzia wykorzystywane w coachingu rodzinnym – praca z metaforą, koła życia, koła wartości, GROW, SMART;
W cyklu 2020L:
Charakterystyka systemu wspierania rodziny, opis roli ośrodka pomocy społecznej w systemie wspierania rodziny, zakres zadań ośrodka w kontekście pracy z rodziną i optymalny standard wykonywania zadań na rzecz wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Interdyscyplinarność pracy socjalnej, podejście funkcjonalne, podejście diagnostyczne lub psychospołeczne, podejście skoncentrowane na rozwiązaniu problemu, podejście behawioralne, podejście zorientowane na interwencje w sytuacji kryzysowej, podejście skoncentrowane na zadaniu, podejście związane z pomocą w rozwoju i przekształcaniu. |
W cyklu 2020Ln:
1. Rodzina w sytuacji kryzysu, empowerment. |
W cyklu 2021L:
Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym. |
W cyklu 2021Ln:
- Rodzina w coachingu rodzinnym |
W cyklu 2022L:
Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym. |
W cyklu 2022Ln:
Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów, narzędzia do analizy i eksploracji zasobów indywidualnych i rodzinnych, nabycie umiejętności ustalania celów służących zmianie sytuacji rodzinnej, szukanie kompromisu pomiędzy celami indywidualnymi i celami całego systemu rodzinnego, wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną, dzięki którym można zminimalizować czynników ryzyka i wzmocnić czynniki chroniące, tj. zasoby w systemie rodzinnym. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat form wsparcia systemu rodzinnego.
- Zna koncepcje zasobów rodzinnych i model coachingu rodzinnego. Student ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą procesu wsparcia w coachingu rodzinnym, podstaw teoretycznych, stosowanych narzędzi i technik psychopedagogicznych.
- Ma wiedzę dotyczącą sposobów nawiązywaniu pozytywnych kontaktów, budowania prawidłowej relacji specjalista-osoba zarówno z dziećmi, jak i ich rodzicami/opiekunami prawnymi.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji danej rodziny (w tym czynników ryzyka i czynników chroniących/zasobów) oraz zaproponować, zaplanować i przeprowadzić odpowiednie działania optymalizujące, wzmacniające, które mają na celu zwiększenie jakości funkcjonowania danego systemy rodzinnego.
- Potrafi planować i organizować proces coachingowy zarówno z jednostką jak i całym systemem rodzinnym oraz ocenić przydatność stosowanych, narzędzi, technik coachingowych.
- Potrafi kierować procesem coachingowym, posiada umiejętności budowania relacji z osobą lub/i rodziną.
Kompetencje społeczne
- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, własnych działań pedagogicznych ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań wychowawczych.
- Rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie pogłębiania metod psychopedagogicznego wsparcia dziecka i rodziny.
- Jest gotów do adaptacji metod pracy do potrzeb dziecka i rodziny.
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna;
Analiza przypadków;
Wykład;
Dyskusja;
Literatura
Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin.
Surzykiewicz, J, Kulesza M. (red.) (2013). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Warszawa, Difin.
Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.
Ozorowski, M., Najda, A. (red.) (2015). Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.
Kulesza, M. (2017). "Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej". Difin. Warszawa
Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa.
Margasiński, A. (2009), SOR. Skale oceny rodziny. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cohesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa, PTP.
Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.
Prochaska, J.,O., Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza Transteoretyczna. Intytut Psychologii Zdrowia. Warszawa
Bronfenbrenner, U., Morris, P.A. (1998). The ecology of developmental process. W: Damon, W., Lerner, R.M. (red.). Handbook of child psychology. Vol.1.New York: Wiley. s. 993-1028.
Clutterbuck D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań, Dom Wydawniczy REBIS
Czarkowska, L. (2010). Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu. Coaching Review nr 1/2010.
Kulesza, M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa. Diffin.
W cyklu 2020L:
1. T. Caselman, K. Hilli, "Praca terapeutyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny", Nowa Praca Socjalna, Londyn 2014 (pdf) |
W cyklu 2020Ln:
1. T. Caselman, K. Hilli, "Praca terapeutyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny", Nowa Praca Socjalna, Londyn 2014 (pdf) |
W cyklu 2021Ln:
T. Caselman, K. Hilli, "Praca terapeutyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny", Nowa Praca Socjalna, Londyn 2014 (pdf) J. Przeperski " Przemiany w systemie opieki i wsparcia rodziny z dziećmi. Perspektywa paradygmatu familio centrycznego" Pedagogiką Społeczna, nr 2 (64), 2017 |
W cyklu 2022L:
Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin. |
W cyklu 2022Ln:
Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: