Wprowadzenie do pedagogiki pracy PE-3S-WPR1
Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania pedagogiki pracy. Obszary problemowe pedagogiki pracy (według problemów badawczych oraz według linii życia i rozwoju zawodowego człowieka). Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. Podstawowe formy działalności człowieka. Podstawowe kategoria pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność. Relacje: praca zawodowa i zawód, kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego zadania w różnych środowiskach wychowawczych oraz jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej. Cele, formy, programy (w tym podstawa programowa kształcenia w zawodzie) kształcenia zawodowego. Kwalifikacyjne kursy zawodowe jako forma edukacji pozaformalnej. Kwalifikacyjne kursy zawodowego i/a przydatność zawodowa. Metody oceny wyników kształcenia zawodowego. Priorytety współczesnej edukacji zawodowej. Standardy Kompetencji Zawodowych. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych. Rozwiązania organizacyjno – programowe edukacji dorosłych. Problemy współczesnego rynku pracy. Oczekiwania pracodawców. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych.
W cyklu 2022Z:
WYKŁAD |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej ukierunkowanej na wychowanie przez pracę i kształcenie
zawodowe osób dorosłych.
- Ma uszczegółowiona wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w procesie pracy.
- Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej adresowanej do osób dorosłych, w tym w zakresie bhp.
- Zna specyfikę funkcjonowania uczniów (osób dorosłych) w procesie wychowania przez pracę do pracy.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, w których podmiotem są osoby dorosłe uczestniczące w procesie pracy.
- Analizuje ich powiązanie z różnymi obszarami działalności pedagogicznej realizowanej przez osoby dorosłe w miejscu pracy.
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki i pedagogiki pracy w celu analizowania motywów
i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do
różnych kontekstów działalności pedagogicznej, stanowiącej element życia zawodowego osób dorosłych.
Kompetencje społeczne
- Docenia znaczenie wiedzy etycznej w pracy andragoga.
- Wykazuje zainteresowanie zagadnieniami etycznymi.
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w zakresie edukacji dorosłych.
- Rozumie społeczne znaczenie procesu wychowania przez pracę.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Praktyki zawodowe
Praktyki w działach osobowych zakładów pracy.
Literatura
Baraniak B.:Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji,pracy i badań.Warszwa 2010
Furmanek W.:Zarys humanistycznej teorii pracy.Warszawa 2006
Kwiatkowski S.M.,Bogaj A.,Baraniak B.: Pedagogika pracy.Warszawa 2007
Nowacki T.:Metodologia pedagogiki pracy.Warszawa 1978
Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy.Warszwa 2004
Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych.
Warszawa 2015
Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogik pracy. Bydgoszcz 2005
W cyklu 2022Z:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, konsultacje 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: