Warsztat pracy pedagoga-wychowawcy - 1 PE-3S-WPE1
TREŚCI PROGRAMOWE
Rozwój umiejętności pracy z grupą, działanie z grupą i w grupie z konstruktywnym prowadzącym zajęcia integracyjne z grupą, przedstawienie metody projektu edukacyjnego, samorządność uczniów, wolontariat, organizacja pomocy rówieśniczej, mediacji rówieśnicze, warsztaty kreatywności, sztuka asertywnego porozumiewania się (uważne słuchanie, dyskutowanie, komunikacja bez agresji), sposoby rozwiązywania dylematów społecznych i moralnych, współpraca i negocjacje (relacje oparte na współpracy i wzajemnym szacunku), zastosowanie technologii informacyjnej w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
W cyklu 2021Z:
Umiejętność wykorzystania w pracy pedagogicznej konkretnych działań i narzędzi do wykorzystania w pracy pedagogicznej. Strategie zwiększające skuteczność pracy pedagoga szkolnego z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Stworzenie optymalnego modelu funkcjonowania pedagoga szkolnego. Istotne informacje na temat pracy wychowawczej, organizacyjnej i rozwojowej, wskazujące rzeczywiste bariery oraz codzienne trudności z którymi musi się mierzyć nieustannie pedagog. |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
Treści programowe 1.Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą – sytuacje trudne, kryzysowe, traumatyczne. |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu wychowania i kształcenia, wie, jak dobrać odpowiednie do celów opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych odpowiednie metody pracy.
- Wykorzystując wiedzę z zakresu biologii i psychologii rozwojowej wie jakie tematy sprawdzą się w pracy z grupą będącą w określonym wieku.
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, kierujących nimi prawidłowości i możliwych zakłóceń - wiedzę tą potrafi odnieść do specyfiki wykorzystywanych zajęć tak, by usprawnić ich przebieg i ułatwić komunikację pomiędzy członkami grupy. ma podstawową wiedzę na temat procesów komunikacyjnych zachodzących w grupach dziecięcych, młodzieżowych i dorosłych, ma podstawową wiedzę na temat prawidłowości i zakłóceń tych procesów i odnosi ją do metodyki pracy z grupą.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia i ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych podstaw oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów.
- Ma podstawową wiedzą o uczestnikach działalności opiekuńczo- wychowawczych, zorientowaną na zastosowanie w pracy z grupą, zna etapy pracy z grupą, modele pracy z grupą oraz zasady pracy z grupą.
- Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów; potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
- Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni działalności opiekuńczo-wychowawczej: warsztat pracy, dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- Zna i rozumie potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Umiejętności
- Do działalności opiekuńczo-wychowawczej dobiera odpowiednie formy i metody realizacji założonych celów.
- Ma świadomość własnych umiejętności niezbędnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi dokonać ewaluacji swoich działań praktycznych, np. wskazać dobre i złe strony przeprowadzonych przez siebie zajęć.
- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i umiejętności społecznych w pracy z dzieckiem i dorosłym; potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swej pracy, opracowując zajęcia wychowawcze dla dzieci i młodzieży zgodnie z wymogami sztuki, dopasowując je do potrzeb i oczekiwań grupy, przy uwzględnieniu pedagogicznych zasad projektowania zajęć.
- Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia wychowawcze dla grupy.
- Potrafi zaplanować pracę opiekuńczo-wychowawczą i powiązać ją z treściami dydaktycznymi oraz dokonać jej analizy.
- Potrafi ocenić przydatność i zastosować typowe metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą, posiada umiejętności radzenia sobie ze stresem i agresją, potrafi podjąć działania związane z modyfikowaniem niepożądanych zachowań uczestników działalności pedagogicznej.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
wykład z prezentacją, ćwiczenia praktyczne, analiza literatury
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ćwiczenia ocenione zostaną na podstawie aktywności indywidualnej i grupowej, a także w postaci przygotowania i poprowadzenia zajęć w formie warsztatu. Ponadto na ocenę wpływ będzie miała frekwencja.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2021Zn:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2023Zn:
Literatura podstawowa |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studentów: |
W cyklu 2022Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: