Warsztaty negocjacji PE-3S-WNE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rodzaje i przyczyny konfliktów (komunikacja, potrzeby, kultura, role społeczne, samoocena, osobowość, psychomanipulacja), dynamika i fazy typowej sytuacji sporu; zarządzanie konfliktem, indywidualne style reakcji na konflikt. Podstawowe strategie chwilowego łagodzenia konfliktów oraz techniki wspomagające rozwiązywanie konfliktów (partycypacja w podejmowaniu decyzji, technika przeciwnych reakcji, spotkanie w milczeniu, wspólny cel, Święty Mikołaj, wywiad z osobistością, postaw się w jego sytuacji, ja jestem tobą – ty mną, kruszenie obiektu, oczami niezależnego fachowca, prowokowanie wątpliwości, przypadkowe słowa). Sposoby rozwiązywania konfliktów. Negocjacje metodą rozwiązywania konfliktów. Metody rozwiązywania konfliktów sposobami poza negocjacyjnymi: facylitacje, mediacje, arbitraż, sąd. Pojęcie i istota negocjacji. Znacznie negocjacji w życiu społecznym. Rola negocjacji w zarządzaniu organizacjami. Cele i determinanty negocjacji. Fazy procesu negocjowania. Podział i style negocjacji: negocjacje miękkie, twarde, przyjacielskie, partnerskie. Zalety i wady różnych stylów. Typy negocjatorów i strategie, Skuteczność różnych technik negocjacji. Fazy i etapy negocjacji. Przykłady trików wykorzystywanych w negocjacjach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i zodbiorcami spoza grona specjalistów.
Potrafi rozpoznać rodzaje konfliktów oraz adekwatnie do nich zastosować odpowiednie strategie własnego postępowania.
Ma podstawowe umiejętności w zakresie rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem negocjacji.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie.
Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role.
Kompetencje społeczne
Jest przekonany/a o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje tego typu wiedzy, a w przypadku problemów - zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: