Warsztaty kompetencji wychowawczych PE-3S-WKW
TREŚCI PROGRAMOWE
Zagadnienie komunikowania się z dziećmi, rodzicami i innymi osobami współdziałającymi w procesie wychowania, techniki udzielania informacji zwrotnej i aktywnego słuchania, wybrane metody i formy pracy, służące budowaniu pozytywnego klimatu wychowawczego, poznawaniu jednostki jak i kształtowaniu prawidłowych stosunków interpersonalnych w grupie, różne modele wychowania i postawy wychowawcze, wybranych praktycznych umiejętności wychowawczych niezbędnych do pracy dzieckiem jak i grupą (umiejętności komunikacyjne, umiejętności dyscyplinowania, umiejętności konstruktywnego reagowania w sytuacjach trudnych, umiejętności konstruowania projektów edukacyjnych), zasady budowania dobrych relacji w pracy z dzieckiem, rodzicem.
W cyklu 2020L:
Podczas zajęć podejmowane będą zagadnienia dotyczące następujących obszarów: modele, postawy i style wychowawcze; komunikacja (z dziećmi, ich rodzicami oraz specjalistami współdziałającymi w procesie wychowania); wybrane metody i formy pracy wychowawczej z dziećmi; dynamika grupowa; kształtowanie prawidłowych stosunków interpersonalnych w grupie, z dzieckiem oraz z jego rodzicem; elementy wiedzy neurodydaktycznej na temat regulacji emocjonalnej człowieka. Studenci zapoznani zostaną z trzema głównymi modelami wychowawczymi: autokratycznym (w oparciu o metodę behawioralną), demokratycznym (na podstawie Porozumienia bez Przemocy) oraz liberalnym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z metodami wspomagającymi funkcjonowanie dzieci w placówkach edukacyjno-wychowawczych: self-regulation, mindfullnes, medytacja oraz ćwiczenia pomagające poradzić sobie z silnymi emocjami. Podczas warsztatów rozwijane będą wybrane umiejętności wychowawcze: umiejętności komunikacyjne (aktywne słuchanie, udzielanie informacji zwrotnej), umiejętności dyscyplinowania, umiejętności diagnostyczne, umiejętności rozwiązywania konfliktów między dziećmi (na podstawie techniki Mikrokręgów) oraz umiejętności reagowania w sytuacjach trudnych. |
W cyklu 2020Ln:
Podczas zajęć podejmowane będą zagadnienia dotyczące następujących obszarów: modele, postawy i style wychowawcze; komunikacja (z dziećmi, ich rodzicami oraz specjalistami współdziałającymi w procesie wychowania); wybrane metody i formy pracy wychowawczej z dziećmi; dynamika grupowa; kształtowanie prawidłowych stosunków interpersonalnych w grupie, z dzieckiem oraz z jego rodzicem; elementy wiedzy neurodydaktycznej na temat regulacji emocjonalnej człowieka. Studenci zapoznani zostaną z trzema głównymi modelami wychowawczymi: autokratycznym (w oparciu o metodę behawioralną), demokratycznym (na podstawie Porozumienia bez Przemocy) oraz liberalnym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z metodami wspomagającymi funkcjonowanie dzieci w placówkach edukacyjno-wychowawczych: self-regulation, mindfullnes, medytacja oraz ćwiczenia pomagające poradzić sobie z silnymi emocjami. Podczas warsztatów rozwijane będą wybrane umiejętności wychowawcze: umiejętności komunikacyjne (aktywne słuchanie, udzielanie informacji zwrotnej), umiejętności dyscyplinowania, umiejętności diagnostyczne, umiejętności rozwiązywania konfliktów między dziećmi (na podstawie techniki Mikrokręgów) oraz umiejętności reagowania w sytuacjach trudnych. |
W cyklu 2021L:
Podczas zajęć podejmowane będą zagadnienia dotyczące następujących obszarów: modele, postawy i style wychowawcze; komunikacja, wybrane metody i formy pracy wychowawczej; dynamika grupowa; kształtowanie prawidłowych stosunków interpersonalnych |
W cyklu 2021Ln:
Podczas zajęć podejmowane będą zagadnienia dotyczące następujących obszarów: modele, postawy i style wychowawcze; komunikacja, wybrane metody i formy pracy wychowawczej; dynamika grupowa; kształtowanie prawidłowych stosunków interpersonalnych |
W cyklu 2022L:
Podczas zajęć podejmowane będą zagadnienia dotyczące następujących obszarów: modele, postawy i style wychowawcze; komunikacja, wybrane metody i formy pracy wychowawczej; dynamika grupowa; kształtowanie prawidłowych stosunków interpersonalnych |
W cyklu 2022Ln:
Podczas zajęć podejmowane będą zagadnienia dotyczące następujących obszarów: modele, postawy i style wychowawcze; komunikacja, wybrane metody i formy pracy wychowawczej; dynamika grupowa; kształtowanie prawidłowych stosunków interpersonalnych |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat procesu wychowania, stylów wychowania oraz postaw wychowawczych.
- Student ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą konstruowania środowisk wychowawczych i metod wykorzystywanych w procesie wychowania.
- Posiada wiedzę dotyczącą metod rozwiązywania problemów wychowawczych oraz aktywizowania dzieci i młodzieży.
- Ma wiedzę dotyczącą sposobów nawiązywaniu pozytywnych kontaktów, budowania prawidłowej relacji specjalista-osoba zarówno z dziećmi, jak i ich rodzicami/opiekunami prawnymi.
- Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze pedagoga/wychowawcy; potrzebę profesjonalnego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; znaczenie autorytetu nauczyciela; interakcje ucznia i nauczyciela w toku zajęć szkolnych; potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju wychowanków; znaczenie współpracy pedagoga/wychowawcy w procesie dydaktycznym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji procesu wychowania w relacji rodzic/opiekun prawny-dziecko lub/i relacji wychowawca-dziecko oraz zaproponować, zaplanować i przeprowadzić odpowiednie działania optymalizujące, naprawcze, wzmacniające, korygujące w obszarze kompetencji wychowawczych.
- Potrafi planować i organizować zajęcia wychowawcze, ocenić przydatność stosowanych programów, metod, technik do realizacji zadań wychowawczych.
- Potrafi kierować procesem wychowania, posiada umiejętności pracy z grupą.
- Tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia.
Kompetencje społeczne
- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, własnych działań pedagogicznych ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań wychowawczych.
- Rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie umiejętności wychowawczych.
- Jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Kryteria oceniania
Ocena obecności i aktywności na poszczególnych zajęciach.
Ocena wykonywanych indywidualnie, w parach i w grupach zadań podczas zajęć.
Literatura
1. M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012
2. A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2001
3. M. Suchowierska, P. Ostaszewski, P. Bąbel, Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania, GWP, Sopot 2012
4. J. Jull, Zamiast wychowania. O sile relacji z dzieckiem, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2016
5. M. Rosenberg, Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016
6. S. Shanker, Self-reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, Wydawnictwo Mamania, Warszawa 2016
7. A. Stążka-Gawrysiak, Self-regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2020
8. A. Stążka-Gawrysiak, Self-regulation. Szkolne wyzwania, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2020
9. T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2007
10. K. Dworaczyk, Minimediacje z dziećmi, Wydawnictwo Klett, Poznań 2020
W cyklu 2021L:
M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2001 J. Jull, Zamiast wychowania. O sile relacji z dzieckiem, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2016 M. Rosenberg, Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016 A. Stążka-Gawrysiak, Self-regulation. Szkolne wyzwania, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2020 T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2007 K. Dworaczyk, Minimediacje z dziećmi, Wydawnictwo Klett, Poznań 2020 |
W cyklu 2021Ln:
M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2001 J. Jull, Zamiast wychowania. O sile relacji z dzieckiem, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2016 M. Rosenberg, Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016 A. Stążka-Gawrysiak, Self-regulation. Szkolne wyzwania, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2020 T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2007 K. Dworaczyk, Minimediacje z dziećmi, Wydawnictwo Klett, Poznań 2020 |
W cyklu 2022L:
1. M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 |
W cyklu 2022Ln:
1. M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2021Ln:
Opis metod kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: