Wybrane instytucje wsparcia dziecka i rodziny PE-3S-WIR
TREŚCI PROGRAMOWE
Zagadnienia opieki nad dzieckiem jako przedmiotu zainteresowań pedagogiki opiekuńczej
Zarys historyczny opieki nad dzieckiem i wsparcia rodziny
Omówienie: instytucji uzupełniających funkcję rodziny tzn. szkoły, internaty, bursy, świetlice szkolne oraz pieczy zastępczej
Metody pracy z dzieckiem i rodziną
Omówienie roli nauczyciela, wychowawcy, opiekuna w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów, wychowanków w instytucjach uzupełniających funkcje rodziny
Zasady współpracy w ramach instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny
W cyklu 2020Z:
1. Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu: opieka i wsparcie społeczne, dobro dziecka |
W cyklu 2020Zn:
1. Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu: opieka i wsparcie społeczne, dobro dziecka |
W cyklu 2021Z:
Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego |
W cyklu 2021Zn:
1. Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu: opieka i wsparcie społeczne |
W cyklu 2022Z:
Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego |
W cyklu 2022Zn:
Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej.
- Zna metody pracy z dzieckiem i rodziną.
- Zna podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania związane z organizacją opieki i pieczy zastępczej.
- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w instytucjach uzupełniających funkcję rodziny tzn. klubiki, punkty przedszkolne, szkoły, internat, bursy, świetlice szkolne oraz placówki wychowania pozaszkolnego.
Umiejętności
- Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska na temat podejmowanych form opieki, wsparcia i pomocy dziecku i rodzinie.
- Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową w instytucjach wsparcia dziennego tj. w świetlicach środowiskowych, ogniskach wychowawczych, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego i typu interwencyjnego oraz w placówkach wielofunkcyjnych.
- Potrafi współdziałać z pracownikiem socjalnym, kuratorem sądowym, asystentem rodziny, koordynatorem pieczy zastępczej oraz z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym.
- Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role.
- Potrafi prowadzić pracę z dziećmi i rodzinami pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i podsiadających słabą znajomość języka polskiego
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz dziecka i rodziny.
- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających pomocy w tym dziecka i jego najbliższego środowiska, które może wymagać opieki, i szczególnej troski.
Literatura
W cyklu 2020Z:
1. Kusztal J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne 2. Krajewska B. (2015). Okna życia w systemie opieki nad dziećmi 3. Ruszkowska M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, (red.), CRZL 4. Gruca-Miąsik, U. (red.) (2006). Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 5. Szczepanik, R. i Wawrzyniak, J. (red.) (2012). Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju. Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. 6. Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. 7. Stojecka-Zuber R., Róg A. (2009). System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość 8. Badora S. (2009) Przeciw sieroctwu. Zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna. 9. Krajewska B. (2009). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków, Impuls. 10. Sędzicki M., (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. 11. System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. 12. Dobrołowicz J. (2017). Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym: Impuls. 13. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej 14. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej 15. Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720 16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 17. www.ngo.pl |
W cyklu 2020Zn:
1. Kusztal J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne |
W cyklu 2021Z:
Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. |
W cyklu 2021Zn:
1. Kusztal J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne |
W cyklu 2022Z:
Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. |
W cyklu 2022Zn:
Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Wszystkie zajęcia będą odbywały się online w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji MS Teams. Wszystkie osoby z grupy zostaną zaproszone do zespołu przez osobę prowadzącą zajęcia |
W cyklu 2020Zn:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 21 h |
W cyklu 2021Z:
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin. W semestrze zimowym r. ak. 2021/22 potwierdzanie efektów kształcenia w trybie zdalnym w ramach zespołu MTeams. |
W cyklu 2021Zn:
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 21 h |
W cyklu 2022Z:
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin. |
W cyklu 2022Zn:
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 21 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: