Warsztaty dziennikarskie PE-3S-WAD2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika różnych odmian języka - język mówiony i pisany, potoczny i oficjalny. Specyfika wypowiedzi prasowej, radiowej i telewizyjnej. Informacja jako podstawowy gatunek tekstowy. Artykuł publicystyczny, esej, felieton – charakterystyka i przykłady. Rozmowa i wywiad dziennikarski – specyfika. Rozmowa z gościem przed mikrofonem i kamerą. Prezenter – techniki pracy w studiu i w terenie. Rola komentatora – prawidłowe formy komentarza, najczęstsze błędy. Jak skutecznie ćwiczyć pisanie i redagowanie tekstu dziennikarskiego.
W cyklu 2024L:
TEMATYKA ZAJĘĆ |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma rozszerzoną wiedzą o funkcjonowaniu współczesnych mediów informacyjnych, a także o społecznym wymiarze roli zawodowej dziennikarza.
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach procesów komunikacyjnych oraz na temat zasad budowania rzetelnej informacji dziennikarskiej i sposobów narracji, rozumie różnicę między faktem a opinią.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w zawodzie dziennikarza oraz osób współpracujących zmediami (także prowadzących serwisy informacyjne, czy własne strony internetowe szkół, instytucji, firm i innych organizacji).
Umiejętności
Posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych, ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych, z wykorzystaniem wiedzy praktycznej na temat pracy dziennikarskiej.
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka wypowiedzi dziennikarskiej i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; potrafi dokonać autoprezentacji.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego, w tym również na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski oraz jest gotowy/a do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej i dziennikarskiej.
Jest przekonany/a o konieczności zachowania się w sposób etyczny wprocesie tworzenia materiałów dziennikarskich, dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne z tym związane.
W procesie realizacji zadań dziennikarskich ma świadomość wagi uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Uwagi
W cyklu 2024L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: