Trening umiejętności komunikacyjnych w pracy animatora kultury PE-3S-TUA
TREŚCI PROGRAMOWE
Komunikowanie społeczne. Komunikacja interpersonalna/ bezosobowa. Komunikowanie werbalne i niewerbalne. Analiza transakcyjna. Model strukturalny komunikacji, etapy, rodzaje. Aktywne słuchanie, techniki, strategie, bariery. Sztuka przemawiania, prezentacji, dyskusji i negocjacji. Błędy, zakłócenia i bariery w komunikacji – przyczyny, konsekwencje, jak sobie radzić. Blokady w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich przełamywania. Sytuacje konfliktowe – rodzaje. Rozwiązywanie konfliktów, zasady uczciwej kłótni. Komunikacja w małej grupie. Komunikacja interpersonalna w sytuacjach pedagogicznych; komunikowanie za pośrednictwem mediów – zalety, możliwości, wady i zagrożenia. Sposoby doskonalenia skuteczności i poprawności komunikacji interpersonalnej.
W cyklu 2021Z:
Moduł I. Podstawy procesu komunikacji i jego formy 10h (od 4X do 8 XI) |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PRZEDMIOTU Treści ogólne przedmiotu dotyczą: - Komunikowanie społeczne. Komunikacja interpersonalna/ bezosobowa. Komunikowanie werbalne i niewerbalne. |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PRZEDMIOTU Treści ogólne przedmiotu dotyczą: - Komunikowanie społeczne. Komunikacja interpersonalna/ bezosobowa. Komunikowanie werbalne i niewerbalne. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma wiedzę z zakresu komunikowania się interpersonalnego w wymiarze werbalnym i niewerbalnym.
-Ma wiedzę na temat barier i blokad komunikacyjnych oraz sposobów ich przełamywania.
- Ma wiedzę dotyczącą zasad budowania poprawnych komunikatów.
- Zna metody rozwoju kreatywności i kompetencji komunikacyjnych dla doskonalenia się zawodowego i osobowościowego.
Umiejętności
- Potrafi analizować i doskonalić własne sposoby komunikacji stosowane w pracy animatora kultury.
Kompetencje społeczne
PE1_K01 - Ma świadomość ustawicznego podnoszenia własnych kompetencji zawodowych oraz ciągłej autodiagnozy posiadanych umiejętności komunikacyjnych.
Literatura
W cyklu 2021Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: |
W cyklu 2022Z:
PODSTAWOWA 8. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997 9. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000 10. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008 11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. o języku serca, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009 12. Page S., Dlaczego rozmowa to nie wszystko?, Bellona, Warszawa 2008 UZUPEŁNIAJĄCA 1. H. Hamer, Rozwój umiejętności społecznych, Jak skutecznie dyskutować i współpracować, Veda, Warszawa 1999 2. Hartley P., Komunikacja w grupie, Zysk i S-ka, Poznań 1997 3. Gordon T., Wychowanie bez porażek 4. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000 5. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997 6. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000 7. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008 Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK – negocjowanie bez poddawani się Warszawa, 2004 8. Ury W., Odchodząc od NIE – negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009 |
W cyklu 2023Z:
PODSTAWOWA UZUPEŁNIAJĄCA 1. H. Hamer, Rozwój umiejętności społecznych, Jak skutecznie dyskutować i współpracować, Veda, Warszawa 1999 |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Metoda pokazu, dyskusja, metody sytuacyjne, realizacji zadań wytwórczych, analiza przypadków, ocena 360 stopni (360 degree feedback), FORMA ORGANIZACYJNA PRACY: Indywidualno-grupowa NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba godzin aktywności uczestnika wynosi 75 i została określona przy zachowaniu zasady, że 1 pkt ECTS = 25/30h pracy. |
W cyklu 2022Z:
LINK do zespołu do TEAMS: METODY PRACY Ćwiczenia prowadzone metodą animacji grupy przy współudziale studentów z prezentacjami multimedialnymi, filmami dydaktycznymi, elementami dramy, socjoterapii, dyskusji, autorefleksji rozwojowej. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
W cyklu 2023Z:
LINK do zespołu do TEAMS: METODY PRACY Ćwiczenia prowadzone metodą animacji grupy przy współudziale studentów z prezentacjami multimedialnymi, filmami dydaktycznymi, elementami dramy, socjoterapii, dyskusji, autorefleksji rozwojowej. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: