Trening kreatywności - warsztat PE-3S-TKW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego (uczenie się poprzez zabawę, współpraca, zaufanie, efektywna komunikacja, emocje filokreatywne).Twórcza samoświadomość – niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. Wzmacnianie motywacji do twórczego funkcjonowania, potrzeby tworzenia, twórczej samooceny. Twórcze myślenie i wyobraźnia twórcza. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: dokonywania skojarzeń, abstrahowania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia indukcyjnego. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. Rozwijanie ekspresji twórczej poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. Rozwijanie ciekawości poznawczej, otwartości na doświadczenie, wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań iposzukiwania sprzeczności. Pokonywanie barier. Twórcze rozwiązywanie problemów – wybrane metody. Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego (zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji).
W cyklu 2021Z:
zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu twórczości. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Charakterystyka twórczej jednostki. |
W cyklu 2022Z:
zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu kreatywności. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). |
W cyklu 2023Z:
zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu kreatywności. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). |
W cyklu 2024Z:
zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu kreatywności. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę z zakresu projektowania ścieżki własnego rozwoju.
Umiejętności
Potrafi samodzielnie określić adekwatność metod i technik twórczego myślenia i rozwiązywania problemów do specyfiki grupy, z którą pracuje.
Potrafi twórczo animować i inicjować aktywność samorozwojową uczestników prowadzonych przez siebie projektów w zakresie wybranych obszarów społecznych i kulturowych.
Potrafi podejmować działania na rzecz rozwiązywania problemów i łagodzenia konfliktów w środowisku szkoły.
Potrafi podejmować działania na rzecz rozwiązywania problemów środowisk lokalnych.
Kompetencje społeczne
Dostrzega korzyści płynące z prowadzenia systematycznej autorefleksji związanej z rozwojem własnej kreatywności.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. |
W cyklu 2022Z:
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. |
W cyklu 2023Z:
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. |
W cyklu 2024Z:
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h Liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h Liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h Liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h Liczba punktów ECTS – 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: