Techniki efektywnego uczenia się PE-3S-TEU
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wprowadzenie teoretyczne i metodologiczne dotyczące funkcjonowania pamięci, podstawowe uwarunkowania procesów pamięciowych. Mnemotechniki, sposoby i metody poszerzania pamięci, możliwości pamięci. Wybrane techniki zapamiętywania, m.in. łańcuchowa metoda zapamiętywania, akronimy, akrostychy, rymonimy, system zaczepiania, system umieszczania. Praktyczne wykorzystanie mnemotechnik – wystąpienia ustne, ćwiczenia. Notowanie linearne i nielinearne – zalety/wady, plusy notowania nielinearnego. Mapy myśli – wprowadzenie. Zasady konstruowania, praktyczne zastosowanie map myśli. Poszukiwanie treści naukowych, tworzenie prawidłowej bibliografii i przypisów.
W cyklu 2020L:
Ramowy plan zajęć: 1. (23.02.2021) |
W cyklu 2021L:
Ramowy plan zajęć: |
W cyklu 2022L:
Ramowy plan zajęć: |
W cyklu 2023L:
Ramowy plan zajęć: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Zna podstawowe teorie uczenia się i sposoby intensyfikacji tego procesu.
Zna techniki podnoszące efektywność zapamiętywania oraz podstawowe mnemotechniki.
Umiejętności
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; potrafi skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Potrafi efektywnie czytać i wykonywać notatki linearne oraz przekazywać tę umiejętność innym.
Potrafi posługiwać się mnemotechnikami, opracowywać własne strategie mnemotechniczne.
Potrafi animować zainteresowanie uczestników procesów edukacyjnych nową wiedzą na temat uczenia się oraz stosowanymi technikami podnoszenia jego efektywności.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz podnoszenia efektywności procesów uczenia się; postrzega je w kategoriach swoich powinności pedagoga.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Brześkiewicz, Z. W. (1998). Doskonalenie pamięci. Jak uczyć się trzy razy szybciej. Warszawa, Comes
2. Buzan, T. (2007). Mapy twoich myśli. Mindmapping, czyli notowanie interaktywne ( szybkie notowanie, sprawne zapamiętywanie, synteza wiedzy, twórcze myślenie). Łódź: Aha!
3. Buzan, T. (1996). Rusz głową. Łódź: Ravi
Literatura uzupełniająca
1. Buzan, T. (2007). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha.
2. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
3. Łukasiewicz, M. (2011). Jak uczyć się dwa- trzy razy szybciej i umiejętnie sprzedawać swoją wiedzę. Chorzów: Videograf Edukacja.
4. Maruszewski, T. (2004). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, (red.) J. Strelau, Gdańsk: GWP.
5. Mechło, P. i Grzelak, J. (2012). Trening intelektu. Wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
6. Szyszkowa- Butryn, A. (2011). Jak szybko opanować język obcy? Wybierz metodę najlepszą dla siebie. Warszawa: Samo Sedno.
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJETNOŚCI: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJETNOŚCI: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJETNOŚCI: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJETNOŚCI: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: