Szkoła i środowisko PE-3S-SZS
TREŚCI PROGRAMOWE
Definiowanie i analizowanie związków między szkołą a środowiskiem w dwóch perspektywach. W znaczeniu szerszym - szkoła w środowisku; analiza funkcjonowania szkoły w kontekście szerokich uwarunkowań społeczno-kulturowych, politycznych, ekonomicznych, prawnych etc. W znaczeniu węższym - środowisko szkoły, pytania o szkolną wspólnotę uczniów, nauczycieli, rodziców i innych partnerów oraz współpracowników szkoły. Związki między funkcjonowaniem szkoły, a funkcjonowaniem państwa, społeczeństwa, środowiska lokalnego, gminy, zmiany społeczno-polityczne, kulturowe ekonomiczne wpływające na podstawowe funkcje szkoły (funkcja edukacyjne, akulturacyjna, socjalizacyjna, stratyfikacyjna, ekonomiczna; ideologie szkolne, szkoła w perspektywie globalnej i lokalnej). Idea całożyciowego uczenia się.
W cyklu 2021Zn:
Tematy wykładów: |
W cyklu 2022Z:
Tematy wykładów: |
W cyklu 2022Zn:
Tematy wykładów: |
W cyklu 2023Z:
Tematy wykładów: |
W cyklu 2023Zn:
Tematy wykładów: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego; jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
- Ma poszerzoną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji, jak też wiedzę na temat edukacji włączającej i sposobów realizacji zasady inkluzji.
Umiejętności
- Obserwuje i refleksyjnie interpretuje procesy zmian systemu edukacji.
- Dostrzega powiązania systemu edukacji z polityką, religią, interesami lokalnymi.
- Rozumie środowiskowe, kulturowe zróżnicowania funkcjonowania szkoły.
- Rozumie mechanizmy rozwoju szkoły.
- Rozumie założeniowy, zmienny, dynamiczny charakter edukacji.
- Potrafi mówić o edukacji i szkole z perspektywy funkcjonalizmu, emancypacji, konstruktywizm.
- Interesuje się tradycyjnymi i współczesnymi innowacyjnymi programami wychowawczymi szkoły, potrafi je analizować w perspektywie teorii i praktyki.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
- Jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Literatura
A. Górka-Strałkowska, Szkoła dobra na wszystko. Funkcje opiekuńczo-wychowawcze szkoły w Warce, Wyd. APS, 2021.
I. Nowosad, K. Pietrań, M.J. Szymański, Szkoła. Konflikt podmiotów? Wyd. Adam Marszałek,Toruń 2016.
A. Minczanowska, A. Szafrańska-Gajdzica, M. J. Szymański (rd.), Wspólnota dążeń ?, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
J. M. Łukasik, I. Nowosad (red.), Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021.
A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko, Szkoła - kultura - środowisko - kultura. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2015.
D. Uryga, Szkoła uspołeczniona, "Ruch Pedagogiczny" 2014, nr 4.
W cyklu 2021Zn:
1. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa 2021 Literatura fakultatywna: |
W cyklu 2022Z:
1. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa 2021 Literatura fakultatywna: |
W cyklu 2022Zn:
1. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa 2021 Literatura fakultatywna: |
W cyklu 2023Z:
1. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa 2021 Literatura fakultatywna: |
W cyklu 2023Zn:
1. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa 2021 Literatura fakultatywna: |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład wspierany prezentacjami multimedialnymi; - dyskusje problemowe i wypowiedzi studentów w trakcie wykładu |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład wspierany prezentacjami multimedialnymi; - dyskusje problemowe i wypowiedzi studentów w trakcie wykładu. NAKŁAD PRACY STUDENTA liczba godzin kontaktowych: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 15. |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład wspierany prezentacjami multimedialnymi; - dyskusje problemowe i wypowiedzi studentów w trakcie wykładu NAKŁAD PRACY STUDENTA liczba godzin kontaktowych: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład wspierany prezentacjami multimedialnymi; - dyskusje problemowe i wypowiedzi studentów w trakcie wykładu. NAKŁAD PRACY STUDENTA liczba godzin kontaktowych: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 15. |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład wspierany prezentacjami multimedialnymi; - dyskusje problemowe i wypowiedzi studentów w trakcie wykładu NAKŁAD PRACY STUDENTA liczba godzin kontaktowych: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: