Pedagogika zdolności PE-3S-PZD
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika zdolności jako subdyscyplina pedagogiki. Kluczowe pojęcia: zdolności, uzdolnienia, talenty, geniusz, „podwójnie wyjątkowy”. Modele zdolności. Charakterystyka ucznia zdolnego. Uwarunkowania rozwoju zdolności. Rozwiązania organizacyjne i prawne kształcenia uczniów. Koncepcje kształcenia zdolnych. Cele, metody, zasady pedagogiki zdolności. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych i sposoby przeciwdziałania. Pedagog zdolności.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Zna instytucje wspomagające rozwój ucznia zdolnego oraz specyfikę ich działania.
- Definiuje pojęcia zdolności, uzdolnienia, talenty, geniusz, uczeń „podwójnie wyjątkowy”.
- Zna i rozumie modele teoretyczne zdolności, potrafi wymienić klasyków pedagogiki zdolności i opisać ich poglądy.
- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli pedagoga zdolności w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.
- Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Zna i rozumie organizację pracy w klasie i w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego.
-Zna specyficzne dla rozwijania uczniów zdolnych formy pracy: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia, konkursy.
- Zna i rozumie zasady pracy z uczniem o różnym potencjale oraz dobre praktyki związane z rozwijaniem zdolności.
Umiejętności - Uzasadnia wybór sposobu organizacji kształcenia uczniów zdolnych z wykorzystaniem odpowiednich koncepcji teoretycznych.
- Posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w zakresie organizacji kształcenia uczniów zdolnych.
- Umie skonstruować sprawdzian umiejętności uczniów przeznaczony do zadań konkursowych w określonym obszarze (konkursy przedmiotowe, olimpiady).
Kompetencje społeczne - Prowadzi refleksję na temat własnych kompetencji i predyspozycji zawodowych do pracy z uczniami zdolnymi, projektuje własną ścieżkę rozwoju.
Uwagi
W cyklu 2020L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć 2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 5 h 3. Przygotowanie referatu, materiałów edukacyjnych: - 10 h 4. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS METODY KSZTAŁCENIA: - podające, - ćwiczeniowe, - zadaniowe, - problemowe - zajęcia w trybie zdalnym realizowane w oparciu o autorskie instrukcje przesyłane pocztą elektroniczną APS lub zamieszczane w w aplikacji MS TEAMS, cotygodniowe zajęcia (lub konsultacje) w aplikacji TEAMS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: