Podstawy prakseologii PE-3S-PRK
TREŚCI PROGRAMOWE
Źródła prakseologii i historia dziedziny. Ogólna budowa teorii prakseologicznej. Pojęcia prakseologii i analiza czynu prostego. Pojęcie dzieła i kryteria klasyfikacji dzieł. Pojęcie czynu złożonego. Rodzaje i analiza czynów złożonych. Pojęcie organizacji działań. Działania zbiorowe – analiza. Pojęcie kooperacji. Pojęcie współdziałania zespołowego. Podstawowe oceny działania – skuteczność. Oceny prakseologiczne i ich relatywizacja do celu działania. Dyrektywy prakseologiczne jako indukcyjne uogólnienia oceny działań. Zasada preparacji działań. Pojęcie planu działania i jego analiza według różnych kryteriów. Techniki skutecznego działania.
W cyklu 2020L:
ZAGADNIENIA; 1. Źródła prakseologii i historia dziedziny. Ogólna budowa teorii |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Orientuje się w wartościach, ocenach i dyrektywach prakseologicznych wedle ujęcia T. Kotarbińskiego.
- Zna elementarną terminologię prakseologiczną w zakresie czynu prostego i czynów złożonych.
- Zna metody skutecznego działania i nauczania, w tym metody aktywizujące.
Umiejętności - Potrafi trafnie analizować podane przykłady działania, pod kątem realizacji wartości i dyrektyw prakseologicznych.
- Umie samodzielnie tworzyć przykłady działań ilustrujących odpowiednie pojęcia, oceny i dyrektywy prakseologiczne.
- Podczas zajęć grupowych generuje pomysły dotyczące ilustracji praktyką pojęć teoretycznych z zakresu prakseologii.
Kompetencje społeczne - Jest przekonany o znaczeniu wiedzy prakseologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów - zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA: Wszystkie zajęcia synchroniczne, w aplikacji Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: LINK: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: