TREŚCI PROGRAMOWE:
Szkolenia pracowników jako forma wspomagająca proces uczenia się i adaptacji do organizacji. Rodzaje szkoleń. Etapy cyklu szkoleniowego. Rozpoznawanie i analiza potrzeb szkoleniowych. Planowanie i projektowanie programów szkoleniowo-rozwojowych. Aspekty realizacyjne programów szkoleniowych w miejscu pracy i poza miejscem pracy. Sytuacje trudne podczas szkolenia. Ocena (ewaluacja) programów szkoleniowo-rozwojowych. Prowadzenie sesji szkoleniowych – wybrane aspekty praktyczne.
W cyklu 2024L:
1. Wprowadzenie do pracy szkoleniowca Omówienie celów kursu, warunków zaliczenia oraz podstawowych zagadnień związanych z pracą szkoleniowca. Analiza wyzwań zawodowych trenera, kluczowych kompetencji oraz specyfiki prowadzenia szkoleń. Projekcja filmu „Jak szkolić? Sztuka szkoleń” i dyskusja na temat perspektyw pracy trenera. 2. Szkolenie jako forma uczenia się Przegląd podstaw andragogiki oraz różnic między pedagogiką a edukacją dorosłych. Analiza różnych stylów uczenia się (Kolb, Honey i Mumford, VARK) oraz warunków efektywności procesu szkoleniowego. Omówienie indywidualnych różnic w przyswajaniu wiedzy. 3. Etapy cyklu szkoleniowego Szczegółowe omówienie procesu szkoleniowego, od analizy potrzeb szkoleniowych po realizację i ewaluację. Przegląd typów szkoleń oraz metod ich projektowania w zależności od grupy odbiorców i celów edukacyjnych. 4. Wyznaczanie celów szkoleniowych Model WUP (Wiedza – Umiejętności – Postawy) jako podstawa określania celów szkoleniowych. Techniki identyfikacji potrzeb uczestników oraz sposoby formułowania celów szkoleniowych. Praktyczne zastosowanie metody SMART oraz analiza najczęstszych błędów w określaniu celów. 5. Dobór treści szkolenia Strategie doboru treści szkoleniowych w zależności od poziomu wiedzy i kompetencji uczestników. Omówienie zasady 70-20-10 w rozwoju kompetencji, dostosowanie treści do grupy szkoleniowej oraz budowanie logicznej struktury szkolenia. 6. Prowadzenie sesji szkoleniowych Praktyczne aspekty organizacji i prowadzenia szkoleń: dobór materiałów, styl trenerski, praca w duecie trenerskim. Omówienie narzędzi realizacji celów szkoleniowych, metod warsztatowych, elementów grywalizacji oraz technik skutecznej komunikacji w procesie szkoleniowym. 7. Ocena i proces ewaluacji szkolenia Rola ewaluacji w podnoszeniu jakości szkoleń, przegląd narzędzi i technik oceny efektywności szkoleń. Omówienie modeli ewaluacyjnych, takich jak Model Kirkpatricka, ROI oraz modele CIPP i CIRO. Znaczenie superwizji w pracy trenera. 8. Sytuacje trudne podczas szkolenia Mechanizmy grupowe wpływające na dynamikę szkolenia oraz typowe trudne sytuacje podczas pracy trenerskiej. Identyfikacja wzorców zachowań w trudnych sytuacjach i strategie ich rozwiązywania. 9. Prowadzenie biznesu szkoleniowego Charakterystyka rynku szkoleń, strategie zdobywania klientów i podnoszenia ich satysfakcji. Omówienie narzędzi budowania długoterminowych relacji z klientami oraz sposobów na zwiększenie atrakcyjności oferty szkoleniowej. 10. Podcasty i video podcasty jako forma samoszkolenia Rola podcastów i video podcastów w samokształceniu oraz ich wpływ na rozwój kompetencji trenerskich. Analiza popularnych formatów podcastów edukacyjnych oraz nauka efektywnego korzystania z nich w celu doskonalenia warsztatu trenerskiego. Wstęp do tworzenia własnych treści edukacyjnych w formacie audio i video. 11-15. Mini sesje szkoleniowe – wybrane aspekty praktyczne Praktyczne przeprowadzenie sesji szkoleniowych przez uczestników kursu. Doskonalenie umiejętności trenerskich poprzez prezentację i analizę różnych metod szkoleniowych, ze szczególnym uwzględnieniem technik twórczego rozwiązywania problemów.
|
Wiedza
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów, w szczególności w zakresie prowadzenia szkoleń i warsztatów dla osób dorosłych.
Zna poszczególne etapy planowania i realizacji szkoleń oraz powiązane z nimi działania, jakie podejmuje w ich zakresie trener lub szkoleniowiec.
Ma podstawową wiedzę o metodyce prowadzenia szkoleń, warsztatów i treningów, realizowanych w różnych środowiskach i grupach społecznych.
Umiejętności
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Umie elastycznie, odpowiednio do celu, potrzeb, jak i uwarunkowań dobrać metody i techniki prowadzonych szkoleń, a także zastosować odpowiedni dla danego zadania i grupy styl przewodzenia.
Umie poprowadzić krótką sesję szkoleniową.
Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową.
Potrafi organizować grupy zadaniowe, kierować nimi i przyjmować różne w nich role.
Kompetencje społeczne
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego w sposób przedsiębiorczy.