Profilaktyka w pracy opiekuńczo-wychowawczej PE-3S-PPO
TREŚCI PROGRAMOWE
Wiedza z zakresu oddziaływań profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Szczegółowe treści programu to: Profilaktyka – definicje, rodzaje (uniwersalna, wskazująca, selektywna). Profilaktyka zachowań ryzykownych – nowe technologie, substancje psychoaktywne. Kryteria działań profilaktycznych – poziomy profilaktyki, stopnie zagrożenia, strategie profilaktyczne. Tworzenie programów profilaktycznych. Skuteczność poszczególnych strategii profilaktycznych. Wdrażanie programów profilaktycznych. Ewolucja działań profilaktycznych. Szkolne programy profilaktyczne. Standardy jakości programów profilaktycznych. Błędy podczas wdrażania i planowania programów profilaktycznych. Ewaluowanie programów profilaktycznych. Rezultaty miękkie i twarde, dobór wskaźników według zasady SMART. Techniki i metody ewaluacyjne.
W cyklu 2021L:
Wiedza z zakresu oddziaływań profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Szczegółowe treści programu to: Profilaktyka – definicje, rodzaje (uniwersalna, wskazująca, selektywna). Profilaktyka zachowań ryzykownych – nowe technologie, substancje psychoaktywne. Kryteria działań profilaktycznych – poziomy profilaktyki, stopnie zagrożenia, strategie profilaktyczne. Tworzenie programów profilaktycznych. Skuteczność poszczególnych strategii profilaktycznych. Wdrażanie programów profilaktycznych. Ewolucja działań profilaktycznych. Szkolne programy profilaktyczne. Standardy jakości programów profilaktycznych. Błędy podczas wdrażania i planowania programów profilaktycznych. Ewaluowanie programów profilaktycznych. Rezultaty miękkie i twarde, dobór wskaźników według zasady SMART. Techniki i metody ewaluacyjne. |
W cyklu 2021Ln:
Wiedza z zakresu oddziaływań profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Szczegółowe treści programu to: Profilaktyka – definicje, rodzaje (uniwersalna, wskazująca, selektywna). Profilaktyka zachowań ryzykownych – nowe technologie, substancje psychoaktywne. Kryteria działań profilaktycznych – poziomy profilaktyki, stopnie zagrożenia, strategie profilaktyczne. Tworzenie programów profilaktycznych. Skuteczność poszczególnych strategii profilaktycznych. Wdrażanie programów profilaktycznych. Ewolucja działań profilaktycznych. Szkolne programy profilaktyczne. Standardy jakości programów profilaktycznych. Błędy podczas wdrażania i planowania programów profilaktycznych. Ewaluowanie programów profilaktycznych. Rezultaty miękkie i twarde, dobór wskaźników według zasady SMART. Techniki i metody ewaluacyjne. |
W cyklu 2022L:
Wiedza z zakresu oddziaływań profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Szczegółowe treści programu to: Profilaktyka – definicje, rodzaje (uniwersalna, wskazująca, selektywna). Profilaktyka zachowań ryzykownych – nowe technologie, substancje psychoaktywne. Kryteria działań profilaktycznych – poziomy profilaktyki, stopnie zagrożenia, strategie profilaktyczne. Tworzenie programów profilaktycznych. Skuteczność poszczególnych strategii profilaktycznych. Wdrażanie programów profilaktycznych. Ewolucja działań profilaktycznych. Szkolne programy profilaktyczne. Standardy jakości programów profilaktycznych. Błędy podczas wdrażania i planowania programów profilaktycznych. Ewaluowanie programów profilaktycznych. Rezultaty miękkie i twarde, dobór wskaźników według zasady SMART. Techniki i metody ewaluacyjne. |
W cyklu 2022Ln:
Wiedza z zakresu oddziaływań profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Szczegółowe treści programu to: Profilaktyka – definicje, rodzaje (uniwersalna, wskazująca, selektywna). Profilaktyka zachowań ryzykownych – nowe technologie, substancje psychoaktywne. Kryteria działań profilaktycznych – poziomy profilaktyki, stopnie zagrożenia, strategie profilaktyczne. Tworzenie programów profilaktycznych. Skuteczność poszczególnych strategii profilaktycznych. Wdrażanie programów profilaktycznych. Ewolucja działań profilaktycznych. Szkolne programy profilaktyczne. Standardy jakości programów profilaktycznych. Błędy podczas wdrażania i planowania programów profilaktycznych. Ewaluowanie programów profilaktycznych. Rezultaty miękkie i twarde, dobór wskaźników według zasady SMART. Techniki i metody ewaluacyjne. |
W cyklu 2023L:
Wykłady - zagadnienia szczegółowe Znaczenie wiedzy z zakresu oddziaływań profilaktycznych dla skuteczności pracy opiekuńczo-wychow. Ćwiczenia - zagadnienia szczegółowe |
W cyklu 2023Ln:
Wykłady - zagadnienia szczegółowe Znaczenie wiedzy z zakresu oddziaływań profilaktycznych dla skuteczności pracy opiekuńczo-wychow. Ćwiczenia - zagadnienia szczegółowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, w których realizowane są oddziaływania profilaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem placówek opiekuńczo-wychowawczych.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą procedur, strategii, technik i narzędzi stosowanych w oddziaływaniach profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
- Zna procedury i kryteria tworzenia programów profilaktycznych oraz techniki i narzędzia ewaluacji programów profilaktycznych w obszarze opiekuńczo-wychowawczym.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych zarówno z procesem konstruowania jak i realizacji programów profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
- Zna i rozumie znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych.
Umiejętności
- Potrafi planować i organizować oddziaływania profilaktyczne w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
- Potrafi zastosować wybrane strategie profilaktyczne.
- Planuje proces ewaluacji programów profilaktycznych z wykorzystaniem wybranych narzędzi i technik.
- Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznym zarówno podczas konstruowania programów profilaktycznych jak i podczas prowadzenia oddziaływań profilaktycznych w obszarze opiekuńczo-wychowawczym.
- Potrafi dobierać metody pracy w grupie aktywizujące uczniów w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu profilaktyki w pracy opiekuńczo-wychowawczej w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych oraz podejmowania działań profilaktycznych, w tym konstruowania i realizowania programów profilaktycznych.
- Potrafi kreować sytuacje wychowawcze i dydaktyczne służące profilaktyce i rozwojowi zainteresowań uczniów.
Kompetencje społeczne
- Jest przekonany o znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i konstruowaniu programów profilaktycznych, stąd poszukuje wiedzy i sięga do eksperckich źródeł w postaci rekomendowanych programów profilaktycznych.
- Jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych.
Literatura
W cyklu 2021L:
https://www.ore.edu.pl/2015/03/profilaktyka-2/ |
W cyklu 2021Ln:
https://www.ore.edu.pl/2015/03/profilaktyka-2/ |
W cyklu 2022L:
https://www.ore.edu.pl/2015/03/profilaktyka-2/ |
W cyklu 2022Ln:
https://www.ore.edu.pl/2015/03/profilaktyka-2/ |
W cyklu 2023L:
Literatura ogólna: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura ogólna: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Opis metod kształcenia (uczenia się): Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, w tym: Nakład pracy studenta/tki: Godziny kontaktowe |
W cyklu 2023Ln:
Opis metod kształcenia (uczenia się): Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, w tym: Nakład pracy studenta/tki: Godziny kontaktowe |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: