Podstawy prawne pracy opiekuńczo-wychowawczej PE-3S-POW
TREŚCI PROGRAMOWE
Akty prawne i ich interpretacja z zakresu: wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, opieki nad dziećmi do lat 3, regulacji pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i w szkole w tym regulacje prawne dotyczące rozwoju zawodowego nauczyciela; zagadnienia etyczne w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
W cyklu 2020Z:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi pracy opiekuńczo – wychowawczej. Podstawowym środowiskiem wychowawczym jest rodzina, w związku z tym na wstępie omówione zostaną: instytucja władzy rodzicielskiej, formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczej (asystent rodziny, rodzina wspierająca, placówki wsparcia dziennego) oraz kontakty rodziców z dzieckiem. Następnie omówione zostaną zasady opieki i wychowania dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej. Kolejna część zajęć poświęcona zostanie pracy opiekuńczo – wychowawczej w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, w ramach wychowania przedszkolnego oraz w szkole. |
W cyklu 2020Zn:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi pracy opiekuńczo – wychowawczej. Podstawowym środowiskiem wychowawczym jest rodzina, w związku z tym na wstępie omówione zostaną: instytucja władzy rodzicielskiej, formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczej (asystent rodziny, rodzina wspierająca, placówki wsparcia dziennego) oraz kontakty rodziców z dzieckiem. Następnie omówione zostaną zasady opieki i wychowania dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej. Kolejna część zajęć poświęcona zostanie pracy opiekuńczo – wychowawczej w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, w ramach wychowania przedszkolnego oraz w szkole. |
W cyklu 2021Z:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi pracy opiekuńczo – wychowawczej. Podstawowym środowiskiem wychowawczym jest rodzina, w związku z tym na wstępie omówione zostaną: instytucja władzy rodzicielskiej, formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczej (asystent rodziny, rodzina wspierająca, placówki wsparcia dziennego) oraz kontakty rodziców z dzieckiem. Następnie omówione zostaną zasady organizacji pieczy zastępczej. Kolejna część zajęć poświęcona zostanie pracy opiekuńczo – wychowawczej w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, w ramach wychowania przedszkolnego oraz w szkole. |
W cyklu 2021Zn:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi pracy opiekuńczo – wychowawczej. Podstawowym środowiskiem wychowawczym jest rodzina, w związku z tym na wstępie omówione zostaną: instytucja władzy rodzicielskiej, formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczej (asystent rodziny, rodzina wspierająca, placówki wsparcia dziennego) oraz kontakty rodziców z dzieckiem. Następnie omówione zostaną zasady organizacji pieczy zastępczej. Kolejna część zajęć poświęcona zostanie pracy opiekuńczo – wychowawczej w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, w ramach wychowania przedszkolnego oraz w szkole. |
W cyklu 2022Z:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi pracy opiekuńczo – wychowawczej. Podstawowym środowiskiem wychowawczym jest rodzina, w związku z tym na wstępie omówione zostaną: instytucja władzy rodzicielskiej, formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczej (asystent rodziny, rodzina wspierająca, placówki wsparcia dziennego) oraz kontakty rodziców z dzieckiem. Następnie omówione zostaną zasady organizacji pieczy zastępczej. |
W cyklu 2022Zn:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi pracy opiekuńczo – wychowawczej. Podstawowym środowiskiem wychowawczym jest rodzina, w związku z tym na wstępie omówione zostaną: instytucja władzy rodzicielskiej, formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczej (asystent rodziny, rodzina wspierająca, placówki wsparcia dziennego) oraz kontakty rodziców z dzieckiem. Następnie omówione zostaną zasady organizacji pieczy zastępczej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę na temat prawnych podstaw pracy z dzieckiem i rodzin, opieki i wsparcia socjalnego.
- Zna regulacje prawne związane z projektowaniem ścieżki własnego rozwoju.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz ich zastosowań wobec fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.
Umiejętności
- Potrafi posługiwać się normami etyczno-prawnymi; dostrzega i analizuje uwarunkowania oraz dylematy etyczno-prawne.
Kompetencje społeczne
- Jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
- Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą w obrębie prawodawstwa opiekuńczego, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Literatura
W cyklu 2020Z:
1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. kodek rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 2020, poz. 1359. |
W cyklu 2020Zn:
1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. kodek rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 2020, poz. 1359. |
W cyklu 2021Z:
Akty prawne: |
W cyklu 2021Zn:
Akty prawne: |
W cyklu 2022Z:
Akty prawne: |
W cyklu 2022Zn:
Akty prawne: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym w czasie rzeczywistym zgodnie z planem zajęć. Link do zespołu: Zaliczenie przedmiotu w formie testu odbędzie się w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji Forms w dniu 29.01.2021 r. o godz. 8.00. |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia będą się odbywały w trybie zdalnym w czasie rzeczywistym zgodnie z planem zajęć. Link do grupy zajęciowej: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aab5238f067b54d0d9c8e8a5302f55764%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=782b8515-8d7c-4a7a-b666-ced333edabd0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: |
W cyklu 2021Z:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: |
W cyklu 2021Zn:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: |
W cyklu 2022Z:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: |
W cyklu 2022Zn:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: