Pedagogika medialna PE-3S-PME1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przedmiot, zadania pedagogiki i edukacji medialnej. Media w przestrzeni komunikacyjnej. Pojęcie i klasyfikacja mediów. Funkcje mediów a zadania pedagogiki medialnej. Media a kultura masowa. Media i edukacja a społeczeństwo czasu przemian. Pedagogia: prasy, radia. Pedagogia: telewizji i filmu. Pedagogia internetu. Świat mediów – zagrożenia (wprowadzenie do problematyki). Teorie edukacji medialnej – behawioryzm i kognitywizm. Teorie edukacji medialnej – konstruktywizm i konektywizm. Grywalizacja jako narzędzie edukacyjne. Media jako wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Otwarte Zasoby Edukacyjne i Naukowe.
W cyklu 2023L:
Przedmiot, zadania pedagogiki i edukacji medialnej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki medialnej w obszarze nauk pedagogicznych, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki medialnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat wykorzystania mediów wprocesie wychowania i kształcenia, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych podstaw oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów.
Ma podstawową wiedzę o odzwierciedlaniu struktur społecznych i instytucji życia społecznego w mediach, a także o mediach jako środowisku wychowawczym.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz medialnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagoga medialnego oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych wiarygodnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie pedagogiki medialnej, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w zakresie świadomego i twórczego korzystania z mediów.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z wykorzystaniem mediów i multimediów w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w zakresie pedagogiki z wykorzystaniem mediów cyfrowych i multimediów, rozumie ich społeczne znaczenie.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIAZKOWA Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007. Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna” t. I i II, Warszawa 2007. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008. Adams S., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007. Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003. Niczyperowicz A., Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001. Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002. Silvester Ch., Wywiady wszechczasów, Iskry 2005. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, UMCS Lublin 2008. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIAZKOWA Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007. Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna” t. I i II, Warszawa 2007. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008. Adams S., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007. Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003. Niczyperowicz A., Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001. Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002. Silvester Ch., Wywiady wszechczasów, Iskry 2005. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, UMCS Lublin 2008. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne nieobecności na wykładzie). Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny w formie testu składającego się z 15 pytań zamkniętych i 8 otwartych. Egzamin zostanie przeprowadzony w formie bezpośredniej w budynku uczelni. Termin i godzina egzaminu zostaną podane z dwutygodniowym wyprzedzeniem. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2023L:
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne nieobecności na wykładzie). Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny w formie testu składającego się z 9 pytań zamkniętych i 17 otwartych. Egzamin zostanie przeprowadzony w formie bezpośredniej w budynku uczelni. Termin i godzina egzaminu zostaną podane z dwutygodniowym wyprzedzeniem. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: