Praca z grupą w pracy animatora PE-3S-PGA1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rodzaje grup oraz ich charakterystyka. Grupy formalne, nieformalne, zespoły zadaniowe, klasa szkolna jako grupa, grupy efemeryczne. Geneza i struktura grupy. Społeczny i zadaniowy aspekt funkcjonowania zespołu/grupy. Fazy procesu grupowego: etap formowania, etap konfliktów, etap tworzenia norm, etap optymalnej produktywności, rozpad grupy. Zadania animatora na każdym etapie cyklu życia grupy. Charakterystyka ról grupowych oraz ról zadaniowych (w ujęciu M. Belblina). Wpływ ról na produktywność i spójność zespołu zadaniowego oraz innych typów grup. Lider a przywódca grupy/zespołu. Rola lidera grupowego. Lider formalny i nieformalny. Case study zachowań liderów społecznych, politycznych, sportowych. Tożsamość jednostkowa a tożsamość grupowa. Jednostka w grupie: socjalizacja, inicjacja, zaangażowanie. Relacje pomiędzy jednostką a grupą. Charakterystyka grup efemerycznych: zbiorowości, gapie, tłumy. Analiza zachowań tłumów (grupy kibicowskie, demonstracje, publiczność koncertowa, itp.). Metody kierowania tłumem wujęciu psychologii tłumu. Panika. Motywacyjne procesy grupowe. Rodzaje strategii motywacyjnych.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą tworzenia grup społecznych oraz dynamiki zachodzących w nich procesów.
Zna elementarne koncepcje z zakresu zarządzania/kierowania zespołem zadaniowym
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w działalności animatora kultury.
Umiejętności
Potrafi porozumiewać się z osobami zróżnych środowisk, tworzyć dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej czy grupie świetlicowej.
Potrafi organizować grupy zadaniowe, kierować nimi i przyjmować w nich różne role.
Kompetencje społeczne
Docenia walory pracy w zespole osób i ma świadomość konieczności partycypacji wielu „aktorów społecznych” w działalności pedagogicznej w szkole i poza nią.
Prawidłowo – pod względem etycznym i moralnym, a także metodycznym – definiuje profesję pedagoga-animatora, wychowawcy, instruktora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: