Praca z grupą w pracy animatora – warsztat PE-3S-PGA
Rodzaje grup oraz ich charakterystyka. Grupy formalne, nieformalne, zespoły zadaniowe, klasa szkolna jako grupa, grupy efemeryczne. Geneza i struktura grupy. Społeczny i zadaniowy aspekt funkcjonowania zespołu/grupy. Fazy procesu grupowego: etap formowania, etap konfliktów, etap tworzenia norm, etap optymalnej produktywności, rozpad grupy. Zadania animatora na każdym etapie cyklu życia grupy. Wpływ ról na produktywność oraz spójność zespołu zadaniowego oraz innych typów grup. Lider a przywódca grupy/ zespołu. Rola lidera grupowego. Lider formalny i nieformalny. Jednostka w grupie: socjalizacja, inicjacja, zaangażowanie. Relacje pomiędzy jednostką a grupą. Charakterystyka grup efemerycznych: zbiorowości, gapie, tłumy. Motywacyjne procesy grupowe. Rodzaje strategii motywacyjnych. Praktyczne prowadzenie zajęć grupowych.
W cyklu 2021L:
|
W cyklu 2022L:
|
W cyklu 2023L:
Moduł I: Grupa – przybliżenie pojęcia Moduł II: Zarządzanie/kierowanie grupą. Komunikowanie interpersonalne w grupie Moduł III: Metodyka pracy z grupą |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą tworzenia grup społecznych oraz dynamiki zachodzących w nich procesów.
- Zna elementarne koncepcje z zakresu zarządzania / kierowania zespołem zadaniowym
- Ma poszerzoną wiedzę w zakresie procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w działalności animatora kultury.
Umiejętności - Potrafi porozumiewać się z osobami z różnych środowisk, tworzyć dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej czy grupie świetlicowej.
- Potrafi organizować grupy zadaniowe, kierować nimi i przyjmować w nich różne role.
- Umie przyjmować i wyznaczać zadania.
Kompetencje społeczne - Docenia walory pracy w zespole osób i ma świadomość konieczności partycypacji wielu „aktorów społecznych” w działalności pedagogicznej w szkole i poza nią.
- Prawidłowo – pod względem etycznym i moralnym a także metodycznym – definiuje profesję pedagoga-animatora, wychowawcy, instruktora.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, przedłożenie zrealizowanego projektu zajęć z grupą, zaliczenie ustne z zakresu tematyki przedmiotu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa: J. Szmagalski: Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe. Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998; R. J. Gerrig, P.H. Zimbardo: Psychologia i życia. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; A. Kozdroń: Nowe scenariusze zajęć dla nauczycieli pedagogów i rodziców, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.
Literatura dodatkowa: E. Grudziewska (redakcja naukowa): Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015; Ch. Liebertz: Terapia śmiechem, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2012. A. Janowski: Pedagogika praktyczna, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Zajęcia realizowane w formie warsztatowej, studia stacjonarne, III rok. 3.0 ECTS. |
W cyklu 2022L:
Zajęcia realizowane w formie warsztatowej, studia stacjonarne, III rok. 3.0 ECTS. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 75 (z zachowaniem zasady, że średnio 20-25 h odpowiada 1ECTS) Ocena z zajęć jest wystawiana na podstawie: Link do zespołu Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: