Pedagogika twórczości PE-3S-PET1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagogika twórczości jako subdyscyplina pedagogiczna. Teoria wychowania do twórczości, aksjologia pedagogiki twórczości i dydaktyka twórczości jako podstawowe działy pedagogiki twórczości. Pedagogiczne implikacje wybranych psychologicznych teorii twórczości. Podejście interdyscyplinarne w badaniach twórczości. Wprowadzenie w aksjologię pedagogiki twórczości. Postawa twórcza. Twórczość dzieci i młodzieży – przegląd stanowisk, fakty i mity, cechy specyficzne aktywności twórczej dzieci. Poziomy twórczości z perspektywy działań edukacyjnych. Twórczość w cyklu życia – perspektywa stadiów rozwoju człowieka, kryzysy twórczości. Twórcze nauczanie, nauczanie twórczości i nauczanie o twórczości. Edukacja do twórczości - główne cele i przedmiot oddziaływań pedagoga twórczości. Wybrane koncepcje i modele wychowania do twórczości i nauczania twórczości. Twórczy nauczyciel, wychowawca, trener – między rzeczywistością a ideologią. Przekonania nauczycieli na temat twórczości - nauczycielskie potoczne koncepcje twórczości i ich implikacje pedagogiczne. Mity dotyczące twórczości i osób twórczych. Szkoła jako środowisko rozwoju potencjału twórczego i aktywności twórczej. Rodzina jako środowisko rozwoju potencjału twórczego.
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD Wykład 2. Wyobraźnia twórcza i jej rola w edukacji Wykład 3-4. Rola środowiska rodzinnego w rozwoju dziecięcej kreatywności Wykład 5 & 6. Kreatywność a zaburzenia ze spektrum autyzmu Wykład 7. Nauczanie twórczości w myśl paradygmatu konstruktywistycznego ĆWICZENIA (I CYKL) Zajęcia 2. Cele i przedmiot oddziaływań pedagoga twórczości Zajęcia 3. Twórczość dzieci i młodzieży Zajęcia 4. Rozwój pedagogiki twórczości Zajęcia 5-6. Twórczość w cyklu życia Zajęcia 7-8. Rozwój twórczości w ramach wybranej dziedziny ĆWICZENIA (II CYKL): Zajęcia 10. Zajęcia 11. Zajęcia 12. Zajęcia 13. Zajęcia 14. Zajęcia 15. |
W cyklu 2024Z:
WYKŁAD Wykład 2. Wyobraźnia twórcza i jej rola w edukacji Wykład 3-4. Rola środowiska rodzinnego w rozwoju dziecięcej kreatywności Wykład 5 & 6. Kreatywność a zaburzenia ze spektrum autyzmu Wykład 7. Nauczanie twórczości w myśl paradygmatu konstruktywistycznego ĆWICZENIA (I CYKL) Zajęcia 2. Cele i przedmiot oddziaływań pedagoga twórczości Zajęcia 3. Twórczość dzieci i młodzieży Zajęcia 4. Rozwój pedagogiki twórczości Zajęcia 5-6. Twórczość w cyklu życia Zajęcia 7-8. Rozwój twórczości w ramach wybranej dziedziny ĆWICZENIA (II CYKL): Zajęcia 10. Zajęcia 11. Zajęcia 12. Zajęcia 13. Zajęcia 14. Zajęcia 15. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 8: Wzrost godspodarczy i godna praca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne oraz teorie jego rozwoju, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych.
Analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych, jak i nie w pełni przewidywalnych.
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się twórczości.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę ma temat twórczości i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności z tego zakresu, korzystając z różnych wiarygodnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
Literatura
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA (I CYKL) ĆWICZENIA (CYKL II) |
W cyklu 2024Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA (I CYKL) ĆWICZENIA (CYKL II) |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90h |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: