W cyklu 2020Z:
WYKŁADY
Temat 1. Pedagogika twórczości – w kierunku określenia granic oraz przedmiotu nowej subdyscypliny pedagogicznej Treści szczegółowe: definicja pedagogiki twórczości; pedagogika twórcza; pedagogika twórczości; pedagogika twórczości i jej przedmiot w ujęciu różnych autorów, przedmiot i dziedziny pedagogiki twórczości, cele i zadania pedagogiki twórczości. Literatura: 1. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. (rozdział 1: Cele i dziedziny pedagogiki twórczości, s. 15-47). 2. Łaszczyk, J. (1997). Relacja uczeń mistrz jako podstawowa dla pedagogiki twórczości [W:] J. Łaszczyk, (red.). O pedagogice twórczości. Warszawa: WSPS, s. 11-14. 3. Jabłonowska, M. (2006). O pedagogice twórczości- refleksje i rozwiązania praktyczne. [W:] J. Łaszczyk (red.). Pedagogika twórczości i dialogu. Warszawa: Universitas Rediviva, s. 47-56. 4. Sajdak, A. (2008). Edukacja kreatywna. Kraków: WAM (Rozdział 2: Edukacja kreatywna, s. 42-60). 5. Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie (rozdział: Pedagogika kreatywności – istota, cele, podstawowe założenia, s. 191-211).
Temat 2. Przekonania nauczycieli na temat twórczości Treści szczegółowe: przekonania nauczycieli – w kierunku definicji, teorie osobiste, teorie potoczne, teorie ukryte, indywidualne teorie nauczycieli, źródła przekonań i osobistych teorii nauczycieli, relacje przekonań do teorii naukowych, funkcje przekonań i teorii osobistych, przekonania nauczycieli na temat twórczości, struktura przekonań na temat twórczości; istota twórczości w przekonaniach nauczycieli. Literatura: 1. Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Rozdział 2 – Dydaktyka między wiedzą potoczna a naukową (s. 51-103). 2. Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonane. Rozdział 5.3.- Osobiste teorie nauczycieli jako łącznik między teorią naukową a praktyką (s. 110-124). 3. Lachowicz-Tabaczek, K, (2004). Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 5 – Czym są potoczne teorie rzeczywistości? (s. 69-105). 4. Andiliou, A., Murphy, P. K. (2010). Examining variations among researchers’ and teachers’ conceptualizations of creativity: A review and synthesis of contemporary research. Educational Research Review, 5, 201-219. 5. Bereczki, E. O., & Karpati, A. (2018). Teachers’ beliefs about creativity and its nurture: A systematic review of the recent research literature. Educational Research Review, 23, 25–56.
Temat 3. Przekonania nauczycieli na temat charakterystyki osobowej uczniów kreatywnych Treści szczegółowe: przekonania nauczycieli na temat charakterystyki osobowej uczniów kreatywnych, kluczowe cechy ucznia kreatywnego w opinii nauczycieli, kreatywny chłopiec oraz kreatywna dziewczynka w przekonaniach nauczycieli, stosunek nauczycieli wobec uczniów kreatywnych, przekonania nauczycieli na temat możliwości wspierania kreatywności w warunkach szkolnych, miejsce i rola aktywności twórczej uczniów w przekonaniach nauczycieli, przeszkody oraz stymulatory stymulowania kreatywności uczniów w warunkach szkolnych w przekonaniach nauczycieli. Literatura: 1. Andiliou, A., Murphy, P. K. (2010). Examining variations among researchers’ and teachers’ conceptualizations of creativity: A review and synthesis of contemporary research. Educational Research Review, 5, 201-219. 2. Bereczki, E. O., & Karpati, A. (2018). Teachers’ beliefs about creativity and its nurture: A systematic review of the recent research literature. Educational Research Review, 23, 25–56. 3. Karwowski, M. , Gralewski, J., Patson, T., Cropley, D. H., Kaufman, J. C. (2020). The creative student in the eyes of a teacher: A cross-cultural study. Thinking Skills and Creativity, 35, 100636. (IF = 1.951) https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100636 4. Gralewski, J. (2019). Czy płeć twórcy ma znaczenie? Przekonania nauczycieli na temat charakterystyki kreatywnego chłopca oraz kreatywnej dziewczynki. Rocznik Lubuski, 45(1), 49-69. https://doi.org/10.34768/rl.2019.v451.03 5. Gralewski, J. (2019). Teachers’ beliefs about creative students’ characteristics: A qualitative study. Thinking Skills and Creativity, 31, 138-155. 6. Gralewski, J., Karwowski, M. (2018). Are teachers’ implicit theories of creativity related to the recognition of their students’ creativity? The Journal of Creative Behavior, 52(2), 156-167. 7. Gralewski, J. (2016). Teachers’ Beliefs About Creativity and the Possibilities of Developing it in Polish High Schools: A Qualitative Study. Creativity Theories – Research – Applications, 3(2), 292-329.
Temat 4. Spór o twórczość dzieci i młodzieży – w kierunku definicji twórczości możliwej do przyjęcia na gruncie edukacji Treści szczegółowe: trzy podejścia w definiowaniu twórczości dzieci i młodzieży; podejście elitarno-przedmiotowe; podejście podmiotowo-humanistyczne; podejście realistyczne, różnice między podejściami, implikacje dla pedagogiki twórczości. Literatura: 1. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Rozdział 4 - Twórczość dzieci i młodzieży (s. 167-192). 2. Szmidt, K.J. (2009). Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji. [W:] Szmidt, K.J., K.T. Piotrowski (red.). Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wspieranie (s. 7-24). Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur, s. 7-24. 3. Klus-Stańska, D. (2008). Obszary zgody na twórczość dziecięcą we wczesnej edukacji. W: E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły… Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej (s. 57-68). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Temat 5. Postawa twórcza jako przedmiot i cel oddziaływań pedagogiki twórczości Treści szczegółowe: pojęcie postawy w psychologii społecznej; koncepcje postawy twórczej w ujęciu różnych autorów; różnice i podobieństwa między definicjami postaw w psychologii społecznej a definicjami postawy twórczej; postawa twórcza jako przedmiot i cel oddziaływań pedagogiki twórczości. Literatura: 1. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Rozdział 3 - Teorie twórczości – teorie postaw twórczych (s 143-160). 2. Cudowska, A. (2004). Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. Rozdział 2: Postawa twórcza w koncepcjach psychologii humanistycznej (s. 88-96). 3. Drat – Ruszczak, K. (1981). Osobowościowe wyznaczniki efektywności w twórczości naukowej. Wrocław: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. Rozdaiał 1: Postawa twórcza: postulaty filozofii i psychologii humanistycznej (s. 8-30). 4. Turska, D. (1994). Dynamika postawy twórczej a typ kształcenia szkolnego młodzieży. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Rozdział 2: Twórczość a postawa twórcza (s. 23-34). 5. Gloton, P., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka. Warszawa: WSiP. Rozdział 1: Twórczość i postawa twórcza (s. 36-56).
Temat 6. Nauczanie twórczości w myśl paradygmatu kostruktywistycznego Treści szczegółowe: teoretyczne źródła paradygmatu konstruktywistycznego, , konstruktywizm jako teoria uczenia się i i jej konsekwencje dla idei edukacji wspierającej rozwój, proces kształcenia w perspektywie paradygmatu konstruktywistycznego, nauczanie twórczości i jego związek z konstruktywizmem. Literatura: 1. Sajdak, A. (2008). Edukacja kreatywna. Kraków: Wydawnictwo WAM. Część II Edukacja kreatywna – studia i konfrontacje (s. 81-297). 2. Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia stdentow i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Rozdział 4 – Zarys paradygmatu konstruktywistycznego (s. 387-416).
ĆWICZENIA
Temat 1. Pedagogika twórczości - wprowadzenie. Kwestie organizacyjne. Przestawienie programu zajęć, wymagań i zasad zaliczenia. Pedagogika twórczości jako subdyscyplina pedagogiczna: przedmiot badań, funkcje, podstawowe założenia. Twórcze nauczanie, nauczanie twórczości i nauczanie o twórczości. Twórczość w szkole - projektowanie scenariusza lekcji. - Tworzenie scenariusza dowolnej lekcji w formie hybrydowej wg podanych wytycznych. Literatura: - Beghetto, R. A. (2017). Creativity in teaching. W: J. C. Kaufman, J. Baer, V.P. Glaveanu (Red.). Cambridge handbook of creativity across different domains. New York: Cambridge University Press. - Szmidt, K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Podrozdział: 8.2. „Modele nauczania twórczości” str. 461-464.
Temat 2. Główne cele i przedmiot oddziaływań pedagoga twórczości. 1. Cele odziaływań pedagogicznych - wprowadzenie w aksjologię pedagogiki twórczości Postawa twórcza, koncepcje „twórczości codziennej”, „personalnej”, „twórczych orientacji życiowych”, autokreacji i ich znaczenie dla pedagogiki twórczości. Poczucie twórczej samoskuteczności, twórcza tożsamość, przekonanie o rozwijającej się (growth mindset) naturze twórczości. Twórczość jako źródło szczęścia osobistego i autokreacji. 2. Prezentacja na forum grupy wybranych fragmentów scenariusza lekcji z poprzednich zajęć. Omówienie i dyskusja. Literatura: - Szmidt, K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Podrozdział: 3.5. „Teorie humanistyczne” Podrozdział: 3.6. „Teorie postaw twórczych”; Podrozdział: 3.7. „Teorie twórczości codziennej”. - Materiały od prowadzącej zajęcia
Temat 3. Rozwój pedagogiki twórczości 1. Rozwój pedagogiki twórczości (krótki rys historyczny; ośrodki badawcze, rozwój instytucjonalny i główne nurty badawcze). Uczenie się i studiowanie "kreatywności" - oferta edukacyjna w Polsce i na świecie. - Wizualizacja efektów pracy w zespołach oraz prezentacja na forum grupy. Omówienie. 2. Ćwiczenia oceniania kształtującego do zadania domowego z poprzedniego tygodnia - wzajemne informacje zwrotne. Literatura: - Szmidt, K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Podrozdział 1.5, str. 35-74. - https://ok.ceo.org.pl/
Temat 4. Twórczość dzieci i młodzieży. Efektywność oddziaływań na różnych etapach kształcenia 1. Twórczość dzieci i młodzieży – przegląd stanowisk, fakty i mity, cechy specyficzne aktywności twórczej dzieci. Poziomy twórczości a działanie edukacyjne. Co dzieci wiedzą o tworzeniu? - Debata, podział na 2 zespoły reprezentujące dwa stanowiska. 2. Efektywność treningu twórczości wśród uczniów na różnych etapach kształcenia. Literatura: - Szmidt, K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. - Podrozdziały 4.1.-4.4. (Twórczość dzieci i młodzieży), Szmidt „Pedagogika twórczości”, s. 278-293. - Podrozdział 2.5. (Poziomy twórczości), Szmidt „Pedagogika twórczości”, s. 113-127. Literatura dla zainteresowanych: Ligęza, W. (2017). Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu? Kraków: Wydawnictwo Petrus. Wiśniewska, E. (2020). Efektywność treningu twórczości wśród uczniów… (manuskrypt)
Temat 5. Twórczość w cyklu życia Twórczość w cyklu życia – perspektywa stadiów rozwoju człowieka. Jak stymulować twórczy rozwój na różnych etapach życia? Przykłady dobrych praktyk. Zmiany rozwojowe, kryzysy a twórczość. - Zadanie: praca w zespołach, prezentacja efektów pracy na forum grupy. Literatura: - Materiały od prowadzącej - prezentacja - Nalaskowski, A. (1998). Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki. Warszawa: WSiP. - rozdział „Twórczość jako uniwersalny filar witalności – próba zastosowania koncepcji E. Eriksona”, str. 21 – 39. - Gralewski, J., Lebuda, I., Gajda, A., Jankowska, D. M., Wiśniewska, E. (2016). Slumps and Jumps: Another Look at Developmental Changes in Creative Abilities. Creativity. Theories – Research - Applications, 3(1), 152–177. Brzezińska, A. (red.) (2006 ). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańska: GWP.
Temat 6. Rozwój twórczości w ramach wybranej dziedziny Twórczość ogólna czy dziedzinowa? Rozwój twórczości plastycznej – charakterystyka etapów. Analiza dziecięcych wytworów. Kryzysy w rozwoju twórczości plastycznej i zapobieganie im. Ekspresja twórcza. - Analiza prac własnych. Literatura: - Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. (rozdział dotyczący kryzysów) - Krasoń, K. (2016). Sztuka i ekspresja plastyczna na drodze do poznania dziecka – próba konstrukcji narzędzia, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3(41), 67-82. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/675/753 - Materiały od prowadzącej zajęcia
Temat 7. Wybrane modele nauczania twórczości Wybrane modele i wskazówki do nauczania twórczości m.in. twórcze mikro-momenty R. A. Beghetto; model eliminowania inhibitorów i stymulowania zdolności twórczych R. E. Ripple’a; Inkubacyjny Model Kształcenia E. P. Torrance’a; Model Wzbogacania Zdolności J. S. Renzulliego, Model Twórczej Produktywności D. J. Treffingera; Model Twórczego Rozwiązywania Problemów CPS (Creative Problem Solving) Isaksena, Dorvala i Treffingera; Model Inteligencji Sukcesu R. J. Sternberga i E. L. Grigorenko - Projektowanie zadań rozwijających myślenie twórcze, analityczne i praktyczne. Literatura: - Sternberg, R.J., Jarvin, L., Grigorenko, E.L. (2018). Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces. Łódź: UŁ. (część II „Jak i dlaczego rozwijać inteligencję, która zapewni odnoszenie sukcesów”) https://libra.ibuk.pl/book/191856 - Materiały od prowadzącej zajęcia - prezentacja
|
W cyklu 2021Z:
WYKŁADY
Temat 1. Pedagogika twórczości – w kierunku określenia granic oraz przedmiotu subdyscypliny pedagogicznej Treści szczegółowe: definicja pedagogiki twórczości; pedagogika twórcza; pedagogika twórczości; pedagogika twórczości i jej przedmiot w ujęciu różnych autorów, przedmiot i dziedziny pedagogiki twórczości, cele i zadania pedagogiki twórczości.
Temat 2. Przekonania nauczycieli na temat twórczości Treści szczegółowe: przekonania nauczycieli – w kierunku definicji, teorie osobiste, teorie potoczne, teorie ukryte, indywidualne teorie nauczycieli, źródła przekonań i osobistych teorii nauczycieli, relacje przekonań do teorii naukowych, funkcje przekonań i teorii osobistych, przekonania nauczycieli na temat twórczości, struktura przekonań na temat twórczości; istota twórczości w przekonaniach nauczycieli.
Temat 3. Przekonania nauczycieli na temat charakterystyki osobowej uczniów kreatywnych Treści szczegółowe: przekonania nauczycieli na temat charakterystyki osobowej uczniów kreatywnych, kluczowe cechy ucznia kreatywnego w opinii nauczycieli, kreatywny chłopiec oraz kreatywna dziewczynka w przekonaniach nauczycieli, stosunek nauczycieli wobec uczniów kreatywnych, przekonania nauczycieli na temat możliwości wspierania kreatywności w warunkach szkolnych, miejsce i rola aktywności twórczej uczniów w przekonaniach nauczycieli, przeszkody oraz stymulatory stymulowania kreatywności uczniów w warunkach szkolnych w przekonaniach nauczycieli.
Temat 4. Spór o twórczość dzieci i młodzieży – w kierunku definicji twórczości możliwej do przyjęcia na gruncie edukacji Treści szczegółowe: trzy podejścia w definiowaniu twórczości dzieci i młodzieży; podejście elitarno-przedmiotowe; podejście podmiotowo-humanistyczne; podejście realistyczne, różnice między podejściami, implikacje dla pedagogiki twórczości.
Temat 5. Postawa twórcza jako przedmiot i cel oddziaływań pedagogiki twórczości Treści szczegółowe: pojęcie postawy w psychologii społecznej; koncepcje postawy twórczej w ujęciu różnych autorów; różnice i podobieństwa między definicjami postaw w psychologii społecznej a definicjami postawy twórczej; postawa twórcza jako przedmiot i cel oddziaływań pedagogiki twórczości.
Temat 6. Nauczanie twórczości w myśl paradygmatu kostruktywistycznego Treści szczegółowe: teoretyczne źródła paradygmatu konstruktywistycznego, , konstruktywizm jako teoria uczenia się i i jej konsekwencje dla idei edukacji wspierającej rozwój, proces kształcenia w perspektywie paradygmatu konstruktywistycznego, nauczanie twórczości i jego związek z konstruktywizmem.
ĆWICZENIA
1. Pedagogika twórczości - wprowadzenie. Kwestie organizacyjne. Przestawienie programu zajęć, wymagań i zasad zaliczenia. Pedagogika twórczości jako subdyscyplina pedagogiczna: przedmiot badań, funkcje, podstawowe założenia. Twórcze nauczanie, nauczanie twórczości i nauczanie o twórczości. Twórczość w szkole - projektowanie scenariusza lekcji.
2. Główne cele i przedmiot oddziaływań pedagoga twórczości Prezentacja na forum grupy wybranych fragmentów scenariusza lekcji z poprzednich zajęć. Omówienie i dyskusja. Ćwiczenia oceniania kształtującego do zadania domowego - wzajemne informacje zwrotne. Cele odziaływań pedagogicznych - wprowadzenie w aksjologię pedagogiki twórczości. Postawa twórcza, koncepcje „twórczości codziennej”, „personalnej”, „twórczych orientacji życiowych”, autokreacji i ich znaczenie dla pedagogiki twórczości. Poczucie twórczej samoskuteczności, twórcza tożsamość, przekonanie o rozwijającej się (growth mindset) naturze twórczości. Twórczość jako źródło szczęścia osobistego i autokreacji.
3. Rozwój pedagogiki twórczości Rozwój pedagogiki twórczości (krótki rys historyczny; ośrodki badawcze, rozwój instytucjonalny i główne nurty badawcze). Uczenie się i studiowanie "kreatywności" - oferta edukacyjna w Polsce i na świecie. Wizualizacja efektów pracy w zespołach oraz prezentacja na forum grupy.
4. Twórczość dzieci i młodzieży Twórczość dzieci i młodzieży – przegląd stanowisk, fakty i mity, cechy specyficzne aktywności twórczej dzieci. Poziomy twórczości a działanie edukacyjne. Co dzieci wiedzą o tworzeniu? Debata.
5. Twórczość w cyklu życia Twórczość w cyklu życia – perspektywa stadiów rozwoju człowieka. Jak stymulować twórczy rozwój na różnych etapach życia? Przykłady dobrych praktyk. Zmiany rozwojowe, kryzysy a twórczość. Zespół 1: Niemowlęctwo (od 0 do 1/2 r.ż.) i wczesne dzieciństwo (2 - 3 r.ż.) Zespół 2: Wiek zabaw (3 - 6 r.ż.) Zespół 3: Wiek szkolny (6/7 - 12 r.ż.) Zespół 4: Wczesna adolescencja (13–17 r.ż.) i późna adolescencja (18–22 r.ż.) Zespół 5: Wczesna dorosłość (23 – 35 r.ż.), średnia dorosłość (35 – 60 r.ż.), późna dorosłość (powyżej 60 roku życia)
6-7. Rozwój twórczości w ramach wybranej dziedziny Twórczość ogólna czy dziedzinowa? Rozwój twórczości plastycznej – charakterystyka etapów. Analiza dziecięcych wytworów. Ekspresja twórcza. Kryzysy w rozwoju kreatywności. Kryzysy w rozwoju twórczości plastycznej i zapobieganie im. Analiza prac własnych.
|
W cyklu 2022Z:
WYKŁAD Wykład 1. Pedagogika twórczości – w kierunku określenia granic oraz przedmiotu subdyscypliny pedagogicznej Treści szczegółowe: definicja pedagogiki twórczości; pedagogika twórcza; pedagogika twórczości; pedagogika twórczości i jej przedmiot w ujęciu różnych autorów, przedmiot i dziedziny pedagogiki twórczości, cele i zadania pedagogiki twórczości.
Wykład 2. Przekonania nauczycieli na temat twórczości Treści szczegółowe: przekonania nauczycieli – w kierunku definicji, teorie osobiste, teorie potoczne, teorie ukryte, indywidualne teorie nauczycieli, źródła przekonań i osobistych teorii nauczycieli, relacje przekonań do teorii naukowych, funkcje przekonań i teorii osobistych, przekonania nauczycieli na temat twórczości, struktura przekonań na temat twórczości; istota twórczości w przekonaniach nauczycieli.
Wykład 3. Przekonania nauczycieli na temat charakterystyki osobowej uczniów kreatywnych Treści szczegółowe: przekonania nauczycieli na temat charakterystyki osobowej uczniów kreatywnych, kluczowe cechy ucznia kreatywnego w opinii nauczycieli, kreatywny chłopiec oraz kreatywna dziewczynka w przekonaniach nauczycieli, stosunek nauczycieli wobec uczniów kreatywnych, przekonania nauczycieli na temat możliwości wspierania kreatywności w warunkach szkolnych, miejsce i rola aktywności twórczej uczniów w przekonaniach nauczycieli, przeszkody oraz stymulatory stymulowania kreatywności uczniów w warunkach szkolnych w przekonaniach nauczycieli.
Wykład 4. Rola środowiska rodzinnego w rozwoju dziecięcej kreatywności Treści szczegółowe: style wychowania a rozwój kreatywności, przekonania na temat twórczości rodziców, twórczy styl życia rodzin, zaangażowanie rodzicielskie a rozwój kreatywności, status społeczno-ekonomiczny i habitus rodziny a rozwój kreatywności w dzieciństwie.
Wykład 5 & 6. Kreatywność a zaburzenia ze spektrum autyzmu Treści szczegółowe: kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu, cechy autystyczne, wyobraźnia a zaburzenia ze spektrum autyzmu, myślenie twórcze a zaburzenia ze spektrum autyzmu, myślenie obrazami.
Wykład 7. Nauczanie twórczości w myśl paradygmatu konstruktywistycznego Treści szczegółowe: teoretyczne źródła paradygmatu konstruktywistycznego, , konstruktywizm jako teoria uczenia się i jej konsekwencje dla idei edukacji wspierającej rozwój, proces kształcenia w perspektywie paradygmatu konstruktywistycznego, nauczanie twórczości i jego związek z konstruktywizmem.
ĆWICZENIA (I CYKL) Zajęcia 1. Pedagogika twórczości - wprowadzenie Kwestie organizacyjne. Przestawienie programu zajęć, wymagań i zasad zaliczenia. Pedagogika twórczości jako subdyscyplina pedagogiczna: przedmiot badań, funkcje, podstawowe założenia. Wprowadzenie: Twórcze nauczanie, nauczanie twórczości i nauczanie o twórczości. Twórczość w szkole - projektowanie scenariusza lekcji. Zadanie w zespołach: Tworzenie scenariusza dowolnej lekcji wg podanych wytycznych.
Zajęcia 2. Cele i przedmiot oddziaływań pedagoga twórczości - Prezentacja na forum grupy wybranych fragmentów scenariusza lekcji z poprzednich zajęć. Omówienie i dyskusja. Ćwiczenia oceniania kształtującego - wzajemne informacje zwrotne.
Zajęcia 3. Twórczość dzieci i młodzieży Twórczość dzieci i młodzieży – przegląd stanowisk, fakty i mity, cechy specyficzne aktywności twórczej dzieci. Poziomy twórczości a działanie edukacyjne. Co dzieci wiedzą o tworzeniu? Debata.
Zajęcia 4. Rozwój pedagogiki twórczości Rozwój pedagogiki/psychologii twórczości (krótki rys historyczny; ośrodki badawcze; rozwój instytucjonalny i główne nurty badawcze). Uczenie się i studiowanie "kreatywności" - oferta edukacyjna w Polsce i na świecie. Przykłady ośrodków zajmujących się edukacją twórczą w sektorze publicznym i niepublicznym. Wizualizacja efektów pracy w zespołach oraz prezentacja na forum grupy.
Zajęcia 5-6. Twórczość w cyklu życia Twórczość w cyklu życia – perspektywa stadiów rozwoju człowieka. Jak stymulować twórczy rozwój na różnych etapach życia? Przykłady dobrych praktyk. Zmiany rozwojowe, kryzysy a twórczość. Zadanie: praca w zespołach, prezentacja efektów pracy na forum grupy. Zespół 1: Niemowlęctwo (od 0 do 1/2 r.ż.) i wczesne dzieciństwo (2 - 3 r.ż.) Zespół 2: Wiek zabaw (3 - 6 r.ż.) Zespół 3: Wiek szkolny (6/7 - 12 r.ż.) Zespół 4: Wczesna adolescencja (13–17 r.ż.) i późna adolescencja (18–22 r.ż.) Zespół 5: Wczesna dorosłość (23 – 35 r.ż.), średnia dorosłość (35 – 60 r.ż.), późna dorosłość (powyżej 60 roku życia)
Zajęcia 7-8. Rozwój twórczości w ramach wybranej dziedziny Twórczość ogólna czy dziedzinowa? Rozwój twórczości plastycznej – charakterystyka etapów. Rysunek w diagnostyce. Analiza dziecięcych wytworów. Ekspresja twórcza. Zjawisko projekcji. Kryzysy w rozwoju twórczości plastycznej i zapobieganie im. Analiza prac własnych.
ĆWICZENIA (II CYKL): Zajęcia 9. Kwestie organizacyjne. Przestawienie programu, wymagań i zasad zaliczenia ćwiczeń. Wybrane modele i wskazówki do nauczania twórczości: Inkubacyjny Model Kształcenia E. P. Torrance’a. Zasady rozgrzewki twórczej, pogłębionych poszukiwań twórczych i inkubacji rozwiązań. Zalecenia dla nauczycieli twórczości. Model Wzbogacania Zdolności J. S. Renzulliego. - Rzeczywistość szkolna nauczyciela twórczości na przykładzie własnych szkolnych doświadczeń - praca w zespołach; - Formy i działania metodyczne podejmowane przez nauczyciela wg Renzulliego – burza mózgów.
Zajęcia 10. Model Twórczej Produktywności D. J. Treffingera; Model Twórczego Rozwiązywania Problemów CPS (Creative Problem Solving) Isaksena, Dorvala i Treffingera;. Kreatywne Rozwiązywanie Problemów w praktyce edukacyjnej – Odyseja Umysłów i Destination Imagination. - Zasady twórczego rozwiązywania problemów w modelach różnych zajęć lekcyjnych – praca w parach oraz prezentacja na forum grupy; - Destination Imagination – przykładowe zadania prezentacja przez zespoły efektów pracy.
Zajęcia 11. Szkoła jako miejsce aktywności twórczej i rozwoju potencjału twórczego. Cechy szkoły wspierającej twórczość, przykłady szkół twórczych. - Prezentacja prac studentów dotycząca wybranych szkół twórczych w Polsce. - Omówienie dobrych praktyk.
Zajęcia 12. Edukacja kreatywna - nauczanie twórczości i jego związek z konstruktywizmem. Proces kształcenia w perspektywie paradygmatu konstruktywistycznego. Źródła edukacji dla twórczości. - Praca w zespołach, analiza treści teoretycznych, - Dyskusja dotycząca miejsca edukacji kreatywnej we współczesnym świecie;
Zajęcia 13. Szkoła jako środowisko rozwoju potencjału twórczego – klimat dla twórczości w szkole. Prezentacja teorii, koncepcji, narzędzi i wyników badań. - Praca w grupach – czynniki sprzyjające klimatowi dla twórczości w szkole na podstawie metaanalizy Huntera, Bedell i Mumforda (2006), - Kwestionariusz kreatywnego klimatu szkoły – praca z narzędziem,
Zajęcia 14. Wokół społecznych uwarunkowań twórczości: rodzina jako środowisko rozwoju potencjału twórczego, system rodzinny wg Fielda, przegląd badań; - Czynniki sprzyjające twórczości dzieci – scenki.
Zajęcia 15. Podsumowanie. Powtórzenie.
|