Pedagogika alternatywna PE-3S-PEA
TREŚCI PROGRAMOWE
Klasyka alternatywy edukacyjnej oraz przykłady realizacji praktycznej alternatywnych idei edukacji: Summerhill Alexandera S. Neilla: warunki dla rozwoju dziecka w Summerhill, urzeczywistnienie idei wolności, organizacja szkoły, prawa dzieci i rola nauczyciela w Summerhill. Idea edukacji według Celestyna Freineta i Owidiusza Decroly, recepcja i krytyka tych pedagogii. Pedagogika Marii Montessori: założenia i koncepcja domów dziecięcych, jako podstawa konstruowania programów szkolnych. Pedagogika Rudolfa Steinera oraz jej praktyczna realizacja w Polsce i na świecie. Antypedagogika jako sprzeciw wobec wychowania i edukacji tradycyjnej, krytyka antypedagogiki. Przykłady polskich szkół alternatywnych - realizacje edukacyjnych utopii, Autorskie szkoły w Polsce. Edukacja w poglądach Kena Robinsona, Idea edukacji domowej, Realizacja idei edukacji demokratycznej w Polsce i za granicą. Edukacja „outdoorowa”: cechy charakterystyczne outdoor education, aktywności i zajęcia outdoorowe, konsekwencje.
W cyklu 2021L:
- Edukacja alternatywna w Polsce – wprowadzenie, ustalenia definicyjne, rys historyczny rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. |
W cyklu 2022L:
- Edukacja alternatywna w Polsce – wprowadzenie, ustalenia definicyjne, rys historyczny rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. |
W cyklu 2023L:
Przedmiot obejmuje przegląd historii i rozwoju edukacji alternatywnej, analizę wybranych metod edukacyjnych oraz dyskusję na temat współczesnych idei i kontrowersji związanych z alternatywnymi podejściami do edukacji. Moduły i tematyka 1. Wprowadzenie do edukacji alternatywnej: Definicje, rys historyczny oraz rozwój edukacji alternatywnej w Polsce i na świecie. Przegląd klasyków pedagogiki alternatywnej, takich jak Celestyn Freinet, Owidiusz Decroly, Maria Montessori, Rudolf Steiner, Alexander S. Neill oraz idea Summerhill. 2. Metody edukacyjne w praktyce: Szczegółowa analiza metod edukacyjnych stosowanych w szkołach Montessori i Summerhill. Praktyczne implikacje metod Freineta i Decroly, w tym realizacja dyskusji oksfordzkiej z wykorzystaniem tych metod. 3. Edukacja domowa i demokratyczna: Prezentacja i dyskusja na temat idei edukacji domowej i demokratycznej, w tym realizacja tych idei w Polsce i za granicą. Omówienie pedagogiki outdoorowej oraz możliwości i wyzwań związanych z jej stosowaniem. 4. Antypedagogika i współczesne kontrowersje: Przegląd antypedagogiki jako sprzeciwu wobec tradycyjnych metod wychowania i edukacji. Dyskusja na temat współczesnych idei edukacyjnych, w tym poglądów Kena Robinsona oraz zagrożeń i szans płynących z edukacji alternatywnej. 5. Przykłady polskich szkół alternatywnych: Omówienie praktycznych realizacji idei edukacji alternatywnej w Polsce, z naciskiem na różnorodność podejść i metod stosowanych w tych szkołach |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.
- Zna nurty pedagogiki alternatywnej i rozumie ich rolę we współczesnej pedagogice twórczości.
- Zna wybrane alternatywne formy wychowania przedszkolnego i szkolnego.
- Zna założenia programowe czołowych nurtów alternatywnej pedagogiki na świecie.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.
- Zna podstawowe zasady i przepisy związane z konstruowaniem programów autorskich oraz wdrażaniem innowacji pedagogicznych i prowadzeniem eksperymentów pedagogicznych.
Umiejętności
- Tworzy klarowne i merytoryczne wypowiedzi pisemne dotyczące obszaru pedagogiki alternatywnej.
- Konstruuje wypowiedzi się odwołując się do kluczowych koncepcji teoretycznych pedagogiki alternatywnej.
- Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie.
- Porównuje rozwiązania wybranych szkół alternatywnych ze względu na ich możliwości nauczania i wychowywania do twórczości.
Kompetencje społeczne
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
- Wykazuje postawę tolerancyjną wobec alternatywnych przekonań na temat celów edukacji i wartości leżących u ich podłoża, potrafi klarownie i z odwołaniem do wiedzy naukowej oceniać wartość alternatyw wychowania i nauczania.
- Jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz etyki badań naukowych.
- Wykazuje się wrażliwością wobec odmiennych poglądów swoich kolegów i potrafi włączać się w dyskusję, prezentując swoje poglądy w sposób nie naruszający uczuć innych osób.
Literatura
W cyklu 2021L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023L:
1. Carlgren, F., Michal· Gl· ażewski, & Klingborg, A. (1994). Wychowanie do wolności: pedagogíka Rudolfa Steinera: obrazy i relacje z międzynarodowego ruchu szkół steinerowskich. Wydawnictwo Genesis. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: