Projektowanie i prowadzenie działań wspierających rozwój kreatywności PE-3S-PDK
TREŚCI PROGRAMOWE:
Projektowanie działań wspierających rozwoju kreatywności w wybranej przez studentów grupie, społeczności lub środowisku lokalnym. Identyfikacja potrzeb, wybór metod i narzędzi niezbędnych do zaplanowania działań. Ustalenie harmonogramu prac (czas, podział obowiązków, koszty, narzędzia ewaluacji projektu). Realizacja – podjęcie działań rozwijających kreatywność w środowisku beneficjentów projektu. Ewaluacja działań zaproponowanych przez studentów.
W cyklu 2021Z:
Przedmiot ma na celu przygotowanie do samodzielnej realizacji działań edukacyjnych wspierających kreatywność. W ramach zajęć istnieje możliwość realizacji różnych form aktywności np. warsztaty, projekty edukacyjne, kampanie społeczne, eventy. - Wprowadzenie - zasady projektowania i prowadzenia działań wspierających rozwój kreatywności. |
W cyklu 2022Z:
- Wprowadzenie. Zasady projektowania i prowadzenia działań wspierających rozwój kreatywności. Inspiracje - przykłady projektów artystycznych, projektów sytuacji twórczych. Przegląd narzędzi i materiałów do prowadzenia działań twórczych. Projektowanie działań metodą design thinking: empatia - definiowanie problemu - generowanie pomysłów - budowanie prototypów - testowanie. Techniki heurystyczne jako przydatne „narzędzia” w poszukiwaniu pomysłów i rozwiązań. - Projektowanie działań wspierających rozwój kreatywności dotyczących wybranego tematu. - Realizacja – podjęcie działań rozwijających kreatywność w środowisku beneficjentów projektu. Obserwacja i rejestracja przebiegu działań (film, zdjęcia, opis, wytwory). - Ewaluacja i prezentacja rezultatów projektu na forum. Wnioski z przeprowadzonych działań. Dyskusja. |
W cyklu 2023Z:
- Wprowadzenie. Zasady projektowania i prowadzenia działań wspierających rozwój kreatywności. Inspiracje - przykłady projektów sytuacji twórczych. Przegląd narzędzi i materiałów do prowadzenia działań twórczych. Projektowanie działań metodą design thinking: empatia - definiowanie problemu - generowanie pomysłów - budowanie prototypów - testowanie. Techniki heurystyczne jako przydatne „narzędzia” w poszukiwaniu pomysłów i rozwiązań. 1) Projektowanie działań wspierających rozwój kreatywności dotyczących wybranego tematu. 2) Realizacja – podjęcie działań rozwijających kreatywność w środowisku beneficjentów projektu. Obserwacja i rejestracja przebiegu działań (film, zdjęcia, opis, wytwory). 3) Ewaluacja i prezentacja rezultatów projektu na forum grupy i przed zaproszonymi gośćmi. Wnioski z przeprowadzonych działań. Dyskusja. |
W cyklu 2024Z:
- Wprowadzenie. Zasady projektowania i prowadzenia działań wspierających rozwój kreatywności. Inspiracje - przykłady projektów sytuacji twórczych. Przegląd narzędzi i materiałów do prowadzenia działań twórczych. Projektowanie działań metodą design thinking: empatia - definiowanie problemu - generowanie pomysłów - budowanie prototypów - testowanie. Techniki heurystyczne jako przydatne „narzędzia” w poszukiwaniu pomysłów i rozwiązań. 1) Projektowanie działań wspierających rozwój kreatywności dotyczących wybranego tematu. 2) Realizacja – podjęcie działań rozwijających kreatywność w środowisku beneficjentów projektu. Obserwacja i rejestracja przebiegu działań (film, zdjęcia, opis, wytwory). 3) Ewaluacja i prezentacja rezultatów projektu na forum grupy i przed zaproszonymi gośćmi. Wnioski z przeprowadzonych działań. Dyskusja. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanych ze studiowaną specjalnością.
Umiejętności
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się twórczości.
Potrafi planować i organizować działania projektowe – pracę indywidualną oraz zespołową.
Potrafi współdziałać z innymi osobami i twórczo pracować w zespole pełniąc różne role.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych ukierunkowanych na twórczość w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego w sposób przedsiębiorczy.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Byszewski, J., Parczewska, M. (2004). Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Laboratorium Edukacji Twórczej; Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski. |
W cyklu 2022Z:
Grocholiński, P., Just, M., Kołodziejczak, M., Michalska-Dominiak, B., Michalska-Żyła, A. (2021). Design thinking dla edukatorów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
W cyklu 2023Z:
Grocholiński, P., Just, M., Kołodziejczak, M., Michalska-Dominiak, B., Michalska-Żyła, A. (2021). Design thinking dla edukatorów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
W cyklu 2024Z:
Grocholiński, P., Just, M., Kołodziejczak, M., Michalska-Dominiak, B., Michalska-Żyła, A. (2021). Design thinking dla edukatorów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2023Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2024Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: METODY KSZTAŁCENIA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: