Opieka zastępcza PE-3S-OZA
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e314638c1e5419abecc696910f5f712%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ce869b4-3d4e-4857-b3b7-b4ef022a8580&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e314638c1e5419abecc696910f5f712%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ce869b4-3d4e-4857-b3b7-b4ef022a8580&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWlqtvvrVcAMf7cCe2KWSR7awTdY5fEc3uhCvvdizMP81%40thread.tacv2/conversations?groupId=48ec4ec0-604c-4a58-b677-45ff19c4b717&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2021Ln)
TREŚCI PROGRAMOWE
Opieka zastępcza (typy rodzin zastępczych, kwalifikacje dziecka do adopcji, wynagrodzenia dla rodzin zastępczych). Rola państwa i organizacji społecznych w opiece nad dzieckiem. Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze (ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, rodzina zastępcza, rodzina adopcyjna, rodzinne domy dziecka, placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze, rodzinne pogotowie opiekuńcze, placówka socjalizacyjna – dom dziecka, wioski dziecięce w Polsce, dom młodzieży SOS, wspólnota mieszkaniowa SOS, mieszkania nadzorowane). Współczesne problemy adopcji. Bariery w funkcjonowaniu opieki zastępczej. Rola organizacji, fundacji, stowarzyszeń rządowych i pozarządowych krajowych oraz międzynarodowych w opiece nad dziećmi.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu, podział na grupy wykonujące poszczególne zadania; 2. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 3. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 4. Film – Removed część1 i 2 (przygotowanie notatki nawiązującej do obejrzanych filmów zawierającej odpowiedzi na pytania); 5. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; 6. Uregulowania prawne opieki zastępczej; 7. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej; 8. Rodzina zastępcza; 9. Rodzinne formy opieki; 10. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; 11. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; 12. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 13. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka; 14. Adopcja dziecka niepełnosprawnego; 15. Rola organizacji, fundacji, stowarzyszeń rządowych i pozarządowych krajowych oraz międzynarodowych w opiece nad dziećmi; 16. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące; |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 3. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; 4. Rodzina zastępcza; 5. Rodzinne formy opieki; 6. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; 7. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; 8. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 9. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 3. Film – Removed część1 i 2 (przygotowanie notatki nawiązującej do obejrzanych filmów zawierającej odpowiedzi na pytania); 4. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; 5. Uregulowania prawne opieki zastępczej; 6. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej; 7. Rodzina zastępcza; 8. Rodzinne formy opieki; 9. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; 10. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; 11. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 12. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka; 13. Adopcja dziecka niepełnosprawnego; 14. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM 15. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące; |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 3. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; 4. Rodzina zastępcza; 5. Rodzinne formy opieki; 6. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; 7. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; 8. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 9. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych.
- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności opiekuńczej w zakresie określonym specjalnością studiów.
- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.
- Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.
- Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne. Przewiduje skutki konkretnych działań opiekuńczych.
- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem.
- Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, potrafi scharakteryzować indywidualnie wychowanka i grupę wychowawczą.
Kompetencje społeczne
- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
- Nawiązuje aktywny kontakt z pracownikami instytucji opiekuńczo-wychowawczych, uzyskuje informacje na temat aktualnej oferty placówek.
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny.
- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie w aspekcie opieki zastępczej.
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania odnoszące się do opieki zastępczej, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
- Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w sytuacji dziecka przysposobionego.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Literatura
W cyklu 2020L:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2021L:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2021Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2022L:
LITERATURA PODSTAWOWA AKTY PRAWNE: |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA AKTY PRAWNE: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
LINK DO ZESPOŁU: FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: 15h - 3 pkt. ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: