Opieka nad małym dzieckiem - 1 PE-3S-OMD1
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a431e79354a2e49a6944c78365eb0f7c3%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce53a810-2dd7-4976-89ed-aa53e4ba72ba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aFN7IvOGXKeUnuEqgAwtyPb7ACs-J1YVgP9GwUVMFoco1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a27f6017-a7a5-4061-a648-d7770f92c68d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajjVgRwnhW5Zz2l8hQHL-DPEq63cog2InaaYJKj8kyHE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fa64dd8d-8a56-4a53-b134-fb6c424d0be9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Ln)
TREŚCI PROGRAMOWE
Specyfika anatomii niemowlęcia i dziecka w różnych etapach rozwoju, rozpoznawanie symptomów płynących z organizmu dziecka i świadczących o jego potrzebach psychofizycznym i psychoemocjonalnych, podstawowa terminologię z zakresu rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnego dzieciństwa, podstawowymi teoriami rozwoju dziecka, w tym modele poznawczo-rozwojowe, teorie uczenia się oraz z ich główni przedstawiciele John B. Wotson, Jean Piaget, podstawowe metody badań nad wczesnym dzieciństwem.
W cyklu 2020L:
1. Rozwój psychoruchowy dziecka: biologiczny, fizyczny, poznawczy i społeczny |
W cyklu 2020Ln:
1. Rozwój psychoruchowy dziecka: biologiczny, fizyczny, poznawczy i społeczny |
W cyklu 2021L:
1. Rozwój psychoruchowy dziecka do 1 roku życia |
W cyklu 2021Ln:
1. Rozwój psychoruchowy dziecka do 1 roku życia |
W cyklu 2022L:
Zaliczenie na ocenę 2. Rozwój dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa 3. Kompetencje społeczne i intelektualne 4. Trudności rozwojowe małych dzieci 5. Komunikacja z rodzicami 6. Żłobek jako instytucja opiekuńczo-wychowawcza 7. Żłobki w wybranych krajach europejskich 8. Edukacja w żłobku 9. Uczenie się dziecka poprzez zabawę, część pierwsza 10. Uczenie się dziecka poprzez zabawę, część druga 11. Kompetencje opiekunów |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego dziecka.
- Zna podstawowe teorie rozwoju dziecka, w tym modele poznawczo-rozwojowe, teorie uczenia się.
- Zna i rozumie podstawowe metody badań nad wczesnym dzieciństwem, w tym badania opisowe, korelacyjne, eksperymentalne, podłużne, poprzeczne.
- Jest świadomy problemów etycznych.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji rozwoju poznawczego, biologicznego, emocjonalnego, społecznego dziecka.
- Potrafi formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia do badań nad wczesnym dzieciństwem.
- Potrafi prowadzić działania o charakterze profilaktycznym.
- Potrafi skutecznie komunikować się z rodzinami potrzebującymi pomocy i konstruować porady ustne i pisemne w języku zrozumiałym dla odbiorców.
- Potrafi kierować pracą zespołu i porozumiewać się z instytucjami i specjalistami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
Kompetencje społeczne
- Jest gotów włączać się do ważnych czasami kontrowersyjnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie rozwoju psychospołecznego, poznawczego dziecka.
Literatura
W cyklu 2020L:
• Ames, L.B., Baker S.M., Ilg, F.L. (2017). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. GWP: Sopot. |
W cyklu 2020Ln:
• Ames, L.B., Baker S.M., Ilg, F.L. (2017). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. GWP: Sopot. |
W cyklu 2021L:
1. Brzezińska A.I, Appelt K., Ziółkowska B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
W cyklu 2021Ln:
1. Brzezińska A.I, Appelt K., Ziółkowska B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
W cyklu 2022L:
2. Mikler-Chwastek A. (2020). Samodzielność dwulatków w kontekście umiejętności odczytywania oczekiwań dorosłych. Wydawnictwo APS: Warszawa 3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Bliżej przedszkola: Kraków. 4. Ames, L.B., Baker S.M., Ilg, F.L. (2017). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. GWP: Sopot. 5. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN 6. Brazelton T.B., Sparrow J.D. (2013). Rozwój dziecka 0-3. GWP: Sopot. 7. Mikler-Chwastek A. (2020). Samodzielność dwulatków w kontekście umiejętności odczytywania oczekiwań dorosłych. Wydawnictwo APS: Warszawa 8. Rola B. (red) (2020). Jego wysokość dziecko. Difin: Warszawa (str. 81-92) 9. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa (str. 24-36) 10. Mikler-Chwastek A. (2017). Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu. Warszawa: Difin (Karolina Skarbek 195-217) 11. Pacholczyk M. (2012). Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Problemy wczesnej edukacji, s.86-97 12. Kuca B. (2019). Wspólne podążanie za dzieckiem – współpraca personelu klubu dziecięcego z rodzicami. Rozprawy społeczne http://rozprawyspoleczne.edu.pl/WSPOLNE-PODAZANIE-ZA-DZIECKIEM-WSPOLPRACA-PERSONELU-KLUBU-nDZIECIECEGO-Z-RODZICAMI,110821,0,1.html 13. Mazur H. (2017). Żłobek – współpraca ze środowiskiem społecznym na rzecz wspierania dziecka i rodziny. Przykład łódzkich żłobków. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne http://www.czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/3016/2622 14. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa 15. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa 16. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z 4 lutego 2011 roku 17. Wysłowska O., Pacholczyk-Sanfilippo M., Lubomirska K. (2020). Żłobki w wybranych krajach europejskich. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (s. 95-121) 18. Aneta Jegier (red) (2021). Żłobek: opieka i wychowanie. Warszawa: Difin (Agnieszka Gąstoł 149-166) 19. Aneta Jegier (red) (2021). Żłobek: wychowanie i edukacja. Warszawa: Difin (Sylwia Rogala 37-55; 193-220) |
W cyklu 2022Ln:
2. Mikler-Chwastek A. (2020). Samodzielność dwulatków w kontekście umiejętności odczytywania oczekiwań dorosłych. Wydawnictwo APS: Warszawa 3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Bliżej przedszkola: Kraków. 4. Ames, L.B., Baker S.M., Ilg, F.L. (2017). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. GWP: Sopot. 5. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN 6. Brazelton T.B., Sparrow J.D. (2013). Rozwój dziecka 0-3. GWP: Sopot. 7. Mikler-Chwastek A. (2020). Samodzielność dwulatków w kontekście umiejętności odczytywania oczekiwań dorosłych. Wydawnictwo APS: Warszawa 8. Rola B. (red) (2020). Jego wysokość dziecko. Difin: Warszawa (str. 81-92) 9. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa (str. 24-36) 10. Mikler-Chwastek A. (2017). Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu. Warszawa: Difin (Karolina Skarbek 195-217) 11. Pacholczyk M. (2012). Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Problemy wczesnej edukacji, s.86-97 12. Kuca B. (2019). Wspólne podążanie za dzieckiem – współpraca personelu klubu dziecięcego z rodzicami. Rozprawy społeczne http://rozprawyspoleczne.edu.pl/WSPOLNE-PODAZANIE-ZA-DZIECKIEM-WSPOLPRACA-PERSONELU-KLUBU-nDZIECIECEGO-Z-RODZICAMI,110821,0,1.html 13. Mazur H. (2017). Żłobek – współpraca ze środowiskiem społecznym na rzecz wspierania dziecka i rodziny. Przykład łódzkich żłobków. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne http://www.czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/3016/2622 14. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa 15. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa 16. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z 4 lutego 2011 roku 17. Wysłowska O., Pacholczyk-Sanfilippo M., Lubomirska K. (2020). Żłobki w wybranych krajach europejskich. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (s. 95-121) 18. Aneta Jegier (red) (2021). Żłobek: opieka i wychowanie. Warszawa: Difin (Agnieszka Gąstoł 149-166) 19. Aneta Jegier (red) (2021). Żłobek: wychowanie i edukacja. Warszawa: Difin (Sylwia Rogala 37-55; 193-220) |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Wszystkie zajęcia będą się odbywały poprzez aplikację MS Teams |
W cyklu 2020Ln:
wszystkie zajęcia będą odbywały się poprzez aplikację MS Teams |
W cyklu 2021L:
Warunki zaliczenia |
W cyklu 2021Ln:
Warunki zaliczenia |
W cyklu 2022L:
Warunki zaliczenia godziny kontaktowe 30 h ćwiczeń |
W cyklu 2022Ln:
Warunki zaliczenia godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: